”Sagan om Tamuli”, ”Shroud of Madness” och ”Livets källa”, bland annat…

Jag insåg när jag skrev mitt nedsättande inlägg om Eddings och hans oändliga serier för ett tag sedan, att jag faktiskt inte kom ihåg särdeles mycket av Sagan om Tamuli, så jag blev tvungen att läsa den igen bara för att ta reda på om den faktiskt var så usel som jag minns den. Det var den inte, men den är ju ändå bara ytterligare en iteration i loopen och en blek kopia av sina föregångare, så jag kan väl inte direkt säga att jag blev lyckligt överraskad heller. Samma sak med Livets källa. Ve mig och mitt fascistoida sinne för ordning och symmetri som inte låter mig att lägga ner en serie jag har påbörjat. För denna börjar faktiskt bli lite löjlig. Det är pinsamt att erkänna att jag faktiskt inte kan lägga ifrån mig en serie som kanske närmast liknar Harlekin Fantasy, med något enstaka inslag av o-lyckliga slut. Må jag aldrig ta i något som Margit Sandemo har skrivit, det blir slutet….

Jag måste nog läsa Doktor Glas igen snart, bara för att få lite motvikt…

Shroud of Madness var ytterligare en utvikning in i den spelbaserade fantasyromanens värld, fortfarande med ursäkten att internalisera mig själv ytterligare i EarthDawns värld och få inspiration till kommande rollspelsäventyr.. Det här var någon slags deckarhistoria, ganska långt bort från den berättelse jag filar på, men den ger ändå en djupare känsla för världen och samhället.. Det är särskilt intressant att läsa EarthDawn just nu eftersom att vi spelar Mutant på spelpassen för tillfället, och det finns många intressanta samband mellan Mutants framtida, postapokalyptiska världsbild och EarthDawns magigenomsyrade fantasy-postapokalyps. Det skulle vara väldigt intressant att veta om spelskaparna har inspirerats av varandra (eller i det här fallet då, om de som har skapat EarthDawn känner till Mutant eller möjligtvis har inspirerats av samma fiktion som skaparna av Mutant), eller om de gemensamma dragen är en spegling av någon sorts kulturellt baserad syn på människa, samhälle och framtid (jfr tidigare inlägg om ”social science ficion”).

Idag står jag i vardagsrummet och inser att jag inte hittar en enda volym i bokhyllan som jag skulle vilja läsa just nu. Det blir så ibland. Egentligen skulle jag vilja läsa Robin Hobbs senaste, men det vågar jag inte eftersom att uppföljaren inte kommer förrän om ett år. Vad ska jag ta mig till? Boktips, någon?

Kommentera

