Rosens namn

Jag är faktiskt lite ledsen att jag hade sett filmen Rosens namn innan jag läste boken (även om det var länge sen och jag inte minns hur den slutade), eftersom att det gav mig en förförståelse av att boken skulle vara en spännande deckarhistoria, och därav blev läsningen som sådan. Det här är dock en bok som är mycket mer än så. Framför allt så måste jag ju påpeka att det är sällan som jag stöter på en bok på svenska – och i pocket dessutom – som jag verkligen måste anstränga mig när jag läser för att hänga med, och ibland för att förstå. Lite ursäktar jag mig väl med att det finns en hel del latin insprängt i den svenska texten, och jag upptäckte inte förrän efter jag läst ut boken att det fanns översättningar till de latinska fraserna längst bak. Men trots det är det ingen bok som man läser några sidor i varje kväll innan man somnar, jag försökte med det först men då tog det inte lång tid innan jag var helt vilsen. Nu känner jag mig mest inspirerad till att återvända till universitetet, läsa ett par terminer historia och sen läsa den här boken igen.

Kommentera

