1984

1984 har varit på min att-läsa-lista mycket länge. Det är en riktig klassiker som citeras och hänvisas till och alluderas mycket oftare än vad man kan tro. Tyvärr måste jag säga att den var en stor besvikelse. Jag är ju, som kanske är bekant, förtjust i social science fiction eftersom att den ofta får mig att se vårt eget samhälle i ett nytt ljus. 1984 misslyckas fullständigt med det, i alla fall för min del, eftersom att jag upplever samhället som den målar upp som så otroligt osannolikt. I de flesta liknande berättelser har man fört in ett eller ett fåtal otroliga, omöjliga eller osannolika element, som t.ex. ett samhälle på Mars i Stranger in a strange land eller Kallocain i boken med samma namn, i syfte att visa på något om hur människan fungerar, som individ och som en del av ett samhälle. För att det ska vara intressant så måste i alla fall systemet som byggs upp verka sannolikt i sig, om man bara accepterar dessa osannolika element.

I 1984 upplever jag att man har ändrat på hur människan är – samhället Orwell målar upp verkar för mig ytterst osannolikt att det skulle fungera som det gör med riktiga människor i. För vem övervakar övervakarna? Jag har en större tro på människans drift att bestämma över sig själv och sitt liv än vad Orwell har, och då faller hela hans koncept och blir till en goggig massa av tråkigt halvpolitiskt blaj. Vissa koncept är intressanta – till exempel har man tagit fasta på att språket styr hur människan tänker, men att begränsa språket i syfte att begränsa tänkandet är en omöjlig uppgift oavsett hur totalitär en regim är. Jag slås också av frånvaron av självbevarelsedrift, trots och ren girighet som samhället i boken tycks bygga på. Get real. De flesta människor är faktiskt, på någon nivå, giriga och egoistiska, och det är inte alltid en dålig sak.

Synd, jag hade verkligen sett fram emot något bättre.

Kommentera

