Margaret Atwood x2

Vid sidan av Robin Hobb är Margaret Atwood en av de litterära husgudarna här hemma. Eftersom jag ju är periodare i läsningen, så blev det två på raken den här gången, Syndaflodens år och Tjänarinnans berättelse.

Att gå från Den siste tempelriddaren till Syndaflodens år känns lite som.. som att först titta på ett hyfsat foto som någon har tagit med sin kompaktkamera, och sedan jämföra med en konstfullt komponerad bild av en proffsfotograf, med god eftertanke på färger, komposition, skärpedjup etc. Atwoods språk är njutbart i sig, och det blir inte sämre av att hon berättar en fängslande berättelse. Precis som i Oryx and Crake matar hon oss med berättelsen lite i taget och med en kronologi som, utan att vara förvirrande, redan från början ger oss en försmak av katastrof men lämnar ändå lite utrymme för hopp. Läs Oryx and Crake först, och om du gillar den är Syndaflodens år definitivt ett måste!

Läs om hela MaddAddam-trilogin här

Jag har lite svårare att veta vad jag ska säga om Tjänarinnans berättelse. Jag har läst den en gång förut och jag som jag minns det gjorde den djupare intryck på mig då. Precis som i Atwoods andra böcker får vi långsamt se bilden av ett samhälle växa fram genom de vardagliga betraktelserna av en ensam människa. Samhället vi får se i den här boken är inte likt något annat jag har läst om, och det är ingen fullständig bild vi får, trots den ”historiska” genomgången i bokens avslutande kapitel. Jag betraktar bilden och upplever den samtidigt både fascinerande och djupt störande. Jag börjar fundera lite på hur man ser på det här med män och kvinnor. Feminism och jämlikhet har blivit modeord, men har det hänt något? Rent kulturellt sett, närmar sig det manliga det kvinnliga och det kvinnliga det manliga, eller är det snarare tvärt om? Frågan känns omöjlig att ge något definitivt svar på, men jag vågar ju hävda attt vi närmar oss varandra på vissa områden, men kommer längre bort på andra. Om du lever i illusionen att vårt samhälle är helt jämställt så tänkte jag hänvisa dig till SvD:s Idagsidan, där man den senaste veckan har lyft ämnet om pojkar som vill ha klänning, och hur det provocerar. För det gör det. Men nu verkar alla sidorna som berör ämnet vara nere. Det är inte utan att man undrar varför…

Edit: Det verkar ha varit en temporär glitch, här är länken.

Kommentera

