2010, 2061, 3001

Jag har ju skrivit om 2001 tidigare, och nu har jag även läst de tre uppföljarna av samma författare. Det börjar vara ett tag sen, så jag har inte så mycket att skriva om dem annat än att det faktiskt, förvånansvärt nog, var värdiga uppföljare. Jag blir alltid lite skeptisk till att läsa uppföljare när jag gillar originalboken, för det är så lätt att den ursprungliga upplevelsen blir förvanskad och i någon mån också förstörd när författaren ska ”förbättra” och bygga på och förklara och expandera, och helst hitta på något ännu mer episkt än det vi fick se i den första boken… Ta t.ex. Ender’s game, som jag tyckte var en så fantastisk upplevelse när jag läste den att jag fortfarande inte har vågat läsa någon av uppföljarna…

Kommentera

