Grottbjörnens folk

Nu när till slut sista delen, De målade grottornas land, kom ut så passade jag på att läsa om hela serien. Jag har väl aldrig varit odelat positiv, men den förtjänar inte det dåliga rykte som jag upplever att den har. Den högst ovetenskapliga undersökning jag har gjort får mig att tro att de flesta tror att ”Grottbjörnens folk”-serien består av 80% stenåldersporr och 20% något annat, oklart vad. Min egen uppfattning är väl att det är ungefär 45% kärleksfull beskrivning av livet på stenåldern, 45% halvkass drama och 10% mjukporr. Ungefär. Och det är lite det som gör att det är så svårt för mig att bestämma mig för om jag gillar de här böckerna eller inte. Punkt 1: Jag vet att J. M. Auel är enormt påläst och har många år av research som underlag till de här böckern, men samtidigt så är det ju uppenbart att mycket i böckerna ligger någonstans på skalan mellan kvalificerad gissning och ren fantasi, men med min egen ringa kunskap inom ämnet har jag svårt att bedöma vad som är var. Jag hade gärna sett ett avsnitt, kanske i slutet, som förklarade detta bättre. Punkt 2: Dramainnehållet. Men kom igen. Det börjar helt ok, men från tredje boken och framåt är det som ett avsnitt av Vita Lögner (motsv.). De är förvisso stenåldersmänniskor, men de är väl ändå rimligt intelligenta? Lär de sig aldrig av sina misstag, ens i att interagera med sina medmänniskor? Nä, ärligt talat så sitter jag till och från och bildligt blundar med ett öga och hoppas att det ska ta slut.

Och sist men inte minst.. alltså.. alla böckerna har ju ett tema, mer eller mindre (första boken – neanderthalare, andra boken – nya uppfinningar, tredje boken – cro magnon-samhälle och mammutjakt etc.), men allvarligt. Hur spännande är det med en bok som i huvudsak handlar om grottmålningar, och som försöker få oss att bli imponerade av dem, utan en enda illustration? För mig föll det platt i alla fall.

Kommentera

