The Soldier Son trilogy

Eftersom att Robin Hobb är något av en husgud här så har jag ju förstås inte bara läst hennes Realm of the Elderlings-böcker utan även trilogin om The Soldier Son, som utspelar sig i en helt annan värld än Realm of the Elderlings. Nu är det några år sedan jag läste Soldier Son-böckerna första gången, och jag måste erkänna att jag var ganska besviken efter det – de var inte alls vad jag förväntade mig. Den här gången hade jag förstås helt andra förväntningar, och eftersom att nöjdhet bara är att få sina förväntningar uppfyllda eller överträffade, så blev jag mycket nöjdare den här gången.

Samhället i den värld som Hobb här bygger upp är intressant, med en kultur där söner i de adliga familjerna förväntas – i princip tvingas – välja sin framtid utifrån sin plats i syskonskaran. Den äldste sonen förväntas ärva familjens egendomar och förvalta dem, den andre sonen ska bli soldat, helst officer förstås, den tredje sonen präst och så vidare. Som så många fantasyberättelser har även denna drag av bildungsroman, men jag uppfattar ändå det centrala temat vara perspektiv – olika människors och olika folks perspektiv på samma saker är något som genomsyrar berättelsen tydligare ju längre in i den vi kommer. Det är också ett tema jag uppskattar – jag tror att mycket elände i världen beror på människors oförmåga att acceptera att andra människor uppfattar världen annorlunda än de själva.

Kommentera

