Apollo 13

Jag kan inte föreställa mig en större besvikelse än den som James Lovell måste ha känt när han insåg att Apollo 13 aldrig skulle landa på månen. Så nära, men ändå så långt bort. Apollo 13 är berättelsen om vad som händer när något går åt helvete tusentals mil från jordens yta, och om vilket enormt arbete som så många människor under fyra dagar uträttade för att rätta till det. De flesta känner nog till Apollo 13 tack vare filmen med Tom Hanks, och jag såg faktiskt den innan jag läste boken – en av de obehagligaste filmer jag sett, även om jag visste från början att det skulle gå bra. Det svindlar oerhört för mig när jag tänker på hur det måste kännas att befinna sig i ett havererat rymdskepp (tillverkat av den som la det lägsta budet) på väg bort från jorden och inse att man kanske aldrig kommer att komma tillbaka.

Om du är det minsta intresserad av teknik, flygning eller rymdfart så rekommenderar jag boken. Den är skriven av Jim Lovell, som var chef av de tre ombord på Apollo 13, tillsammans med journalisten Jeffrey Kluger. Den beskriver ingående, utan att bli alltför teknisk eller kräva några avsevärda förkunskaper, hur det faktiskt gick till. Jag ska erkänna att jag hade svårt att lägga ned boken, och det omdömet från mig om en icke skönlitterär bok är mycket bra betyg.

Kommentera

