Afghanistan

Jag hade egentligen tänkt läsa både Flyga drake och Tusen strålande solar innan jag åkte, men det blev aldrig av. Nu har jag dock fått lite gratis lästid, så då kändes det lämpligt. Jag hade fått intrycket av att böckerna dels skulle hänga ihop och dels vara självbiografiska, men det visade sig galet båda delar. Det finns nog säkert självbiografiska inslag, särskilt i Flyga drake, men det är fiktiva berättelser. De utspelar sig dock i det mycket verkliga landet Afghanistan.

Båda delar är gripande berättelser, men jag kan inte låta bli att fångas mer av Tusen strålande solar. Jag vet inte om det har att göra med att jag är kvinna och den berättar ur ett kvinnligt perspektiv om ett antal problem för kvinnor i den afghanska kulturen. Kanske är det så. Man får säga vad man vill om ”USA:s heliga krig i Afghanistan” eller ”kulturskillnader” eller ”religionsfrihet”. Men jag har svårt att fördra en kultur där man systematiskt och instutionaliserat undantar halva befolkningen sina mänskliga rättigheter. Att kvinnan ska vara underordnad mannen kan man kanske se som en ”kulturskillnad”, men att hon inte ska ha rätt till sin egen kropp, rätt till att få tillgång till sjukvård ens i samband med barnafödande, eller kanske inte ens tillåtelse att ta del av den sjukvård som erbjuds, det kan jag inte acceptera som en ”kulturskillnad”. Det är rent förtryck, och det har varje människa en plikt att stå upp emot. Och jag tror faktiskt att många afghaner, män som kvinnor, håller med.

Kommentera

