Blandade serier

På sistone har jag inte skrivit så mycket, lite för att jag inte har hunnit läsa så himla mycket men också för att det jag har läst har varit delar av serier, och jag vill egentligen inte skriva något innan serien är utläst, men frågan är om jag kommer att läsa ut Wheel of Time innan jag är gråhårig… Jag har frångått mina principer att inte läsa serier som inte har kommit ut i sin helhet, för den sista delen är på g (säger de i alla fall) och det är så långt dit att det med stösta sannolikhet inte kommer att bli ett problem. Särskilt som att det oftast inte är något större problem att lägga ner boken ett tag, för så spännande är den faktiskt inte. Till och från är den helt okej, men med jämna mellanrum så undrar man verkligen när han ska *komma till nånting*, det är mycket, mycket snack och lite intressant verkstad. Men om man kan tänka sig en ”fantasy-kanon” så kommer väl WoT på plats två på topplistan efter Sagan om Ringen, så det är väl bara att bita ihop och härda ut.

Jag har också börjat på Igguldens serie om Julius Caesar, och med jämna mellanrum har kollegor som har sett mig sitta och läsa den uttyckt sin avundsjuka över att jag inte har läst den innan, för de tycker själva att den är så fantastiskt bra att de också skulle vilja läsa den för första gången igen. Tja, jag tycker väl att den är helt okej, men *så* bra är den inte. En bra berättelse, särskilt när man vet att den har rötter i historien, men språkligt och berättartekniskt är den rätt platt. Jag uppskattar dock att varje bok avslutas med en liten epilog där författaren redovisar vilka konstnärliga friheter som han har tagit med berättelsen och vilka historiska belägg det finns för de olika händelserna som har berättats.

Slutligen läser jag också Luck in the Shadows, första delen i en fantasyserie som snälla vänner skickade ner till mig. Jag har knappt kommit halvvägs, men det verkar vara klassisk fantasy med viss klass. Väldigt lovande än så länge…

Kommentera

