Hungrig

Detta är ännu en i raden av ”sanna berättelser” som har blivit så populära på senare tid, och som oftast handlar om någon som berättar, själv eller genom en spökskrivare, om hur synd det var om dem när de var yngre och hur de gjorde för att ta sig genom det och vilken starkare människa de har blivit efteråt. Jag tror att en av anledningarna att dessa böcker är så populära är att man kan titta på människan i boken och tänka ”oj, vad hon är dålig, så dålig är i alla fall inte jag” eller ”oj, vad syd det är om honom, tur att jag inte har det så illa i alla fall”. Men ibland stöter man på en bok i mängden av böcker som faktiskt gör att man får tänka till och reflektera över både sig själv och om det samhälle man är en del av. Så var Hungrig för mig.

Hela bokens ”story” sammanfattas i princip på omslaget, och den lyder ungefär: söt ung tjej får veta att hon kan bli framgångsrik supermodell om hon bara går ner i lite i vikt. Går ner mycket i vikt, skaffar sig ätstörningar och dör nästan. Modellkarriären går trögt. Kommer på bättre tankar, lägger på sig 30 kilo och blir supermodell. Språket är, som så ofta inom genren, mycket enkelt och rakt, nästan platt. Men det är inte språket som ska beröra oss, utan berättelsen. Och som ofta i genren är det en berättelse man slukar snabbt, men den lämnar en obehaglig eftersmak…

Boken väcker många frågor. Främst så framhåller den det sociala stigma som det innebär att vara tjock. Vi pratar inte om att människor är tjocka, annat än bakom ryggen på dem, men delar gärna ut komplimanger som ”Så smal du har blivit!” eller ”Oj, du har gått ned i vikt, grattis!”. Jag vet, jag har också varit där. Hela alltihopa fick mig att tänka på en krönika jag läste i SvD eller DN, där en kvinnlig krönikör berättade om de ätstörningar hon hade haft, och hur dåligt hon mådde, och ju sämre hon mådde desto fler komplimanger fick hon. Det tragiska är att när jag försöker hitta krönikan igen via Google så hittar jag den inte, men högvis med blogginlägg på samma tema (till exempel det här). Ju sämre man mår, desto fler komplimanger får man. Är det inte sjukt, så säg? Vilka förebilder är vi för unga tjejer (och killar förstås, men i den här frågan handlar det oftare om kvinnor, tror jag) omkring oss? Vilka värderingar förmedlar vi egentligen? Som vi alla vet så har ju små grytor också öron, och barn gör inte som man säger utan som man gör. Kan vi undvika att föra vidare det här sjuka förhållandet till ännu en generation?

Renn argumenterar hårt mot det ofta förutsatta faktum att övervikt orsakar många sjukdomar, som t.ex. diabetes, hjärtinfarkt etc. Hon kritiserar vissa studier som inkompletta och finansierade av bantningsföretag, och andra som för smala för att se hela bilden. Renn erkänner visst att där finns ett samband, men ifrågasätter om det är ett orsakssamband – orsakar verkligen övervikt diabetes, eller är det dåliga kost- och motionsvanor som orsakar *både* diabetesen och övervikten? Ur ett perspektiv kanske det är hårklyverier, med tanke på hur få jag känner till som har goda kost- och motionsvanor OCH är kraftigt överviktiga. Inte så många. Men ändå.

En annan sak Renn framhåller som jag inte har tänkt på är förhållandet smal-lycklig (se även här). Det förutsätts nämligen, oftast implicit men ibland till och med uttalat, att om man bara blir smal, så kommer man också att bli lycklig (ungefär som med att bli rik). Var kommer detta ifrån? Och hur hålls det vid liv, egentligen? För jag känner ju igen resonemanget: ”Bara fem kilo till, så kan livet börja sen…”, ”Det blir nog en bra sommar, bara du ser bra ut i den här bikinin…”. Allvarligt, hur ska vi gå tillväga för att hitta en balans i den här frågan i samhället, egentligen?

Kommentera

