Fifty Shades of Grey

Trots att jag har varit i en annan världsdel större delen av tiden så har jag ändå inte missat att det har varit ett himla hallå om Fifty Shades of Grey, så när min rumskompis fick den hitskickad av sin syster och undrade om jag hade läst den och om den var bra så tyckte jag att jag väl lika gärna kan göra det, för att ta reda på vad hela diskussionen handlar om egentligen. Jag ska erkänna att jag förväntade mig något i stil med en Harlequin-roman med BDSM-inslag, men den litterära kvaliteten var i min uppfattning avsevärt bättre än så. Kanske inte Nobelprisklass ändå, men inte helt bortkastat heller.

Själva storyn är rätt enkel, lite mer komplex än en genomsnittlig porrfilm men inte mycket – trodde jag i alla fall. Ung söt kvinna träffar tilldragande, rik ung man och tycke uppstår, och sen har de sex på ett antal olika sätt på lika många olika ställen. Slut. Eller? Inte riktigt så. Parallellt med de utförliga sexskildringarna utvecklas en relation mellan två otroligt olika människor, och det läggs minst lika mycket trycksvärta på den utvecklingen. Och den är inte direkt ”vanilj”. En sak som slår mig är att Christian Grey är otroligt ärlig mot Miss Steele från första början, och berättar utan omsvep precis vad han vill ha och vad han kan tänka sig att ge i varje given situation. Och hon tror honom inte, eller snarare förstår hon inte hur rakt och enkelt han kommunicerar, och det skapar både problem och hjärtesorg. Och ibland ber hon honom att gör saker (”Jag saknar dig, önskar att du var här”), och när han sedan gör precis som hon önskat blir hon upprörd eller till och med rädd. Men hennes uppförande ter sig inte som onormalt egentligen, det är snarare hans beteende som förvånar. Är inte det konstigt, så säg?

Min huvudsakliga invändning mot boken är orimiligheten i karaktären Anastasia Steele – troligt att en 22-årig kvinna aldrig varit förälskad? Och förresten, vem är hon egentligen? För att vara huvudperson i en berättelse ur förstapersonsperspektiv så är hon otroligt blank – nästan som Smilla i Fröken Smillas känsla för snö. Skillnaden är att i ”Fröken Smilla..” så är det ett avsiktligt berättarknep av författaren, men i det här falllet känns det mer som total frånvaro av karaktärsbyggande.

Som jag har förstått det har feministerna haft invändningar mot boken. Det huvudsakliga problemet jag ser, ur ett feministiskt perspektiv, är bristen på personlighet hos den kvinnliga huvudpersonen, till skillnad från den otroligt skarpa profil som den manliga huvudpersonen har. Detta förmedlar en tomhet och själlöshet som liknar den bild av kvinnor som förmedlas av den genomsnittliga skräp-porrfilmen. Jag ser däremot inga problem, ur det feministiska perspektivet, med det BDSM-förhållande som skildras. Det handlar ju ändå om två vuxna människor i samförstånd. Jag har fått uppfattningen att vissa debattörer hyperventilerande har flämtat fram ”Men han slår henne ju!”, men skillnaden mellan BDSM och en man som slår sin hustru i vredesmod är mer som skillnaden mellan att köra 200 kilometer i timmen i en F1-bil under tävling på avspärrat område och att köra 200km i timmen med sin Porsche utanför en skola mitt på dagen. Kom igen, det som smärtar Anastasia Steele mest är trots allt hjärtat, inte stjärten.

Fifty Shades of Grey trotsar mina stereotypiska föreställningar om erotisk litteratur som något likställt kioskromaner av märke Harlequin. Den har själ, den är svår att lägga ned, och den väcker intressanta frågor om relationer. Är det verkligen fel att tidigt ha en diskussion om förväntningar och reservationer, både i förhållandet i allmänhet och sex i synnerhet? Är inte romantiken hotad av vår bild av hur romantiken ska vara? Vi letar och letar efter ”den rätte”, den felfria människan som ju inte finns! Hade det inte varit bättre om alla hade haft förutsättningen att hitta någon vars fina sidor man älskar och vars brister man kan leva med?

Kommentera

