En dag

David Nicholls En dag är ytterligare en av de böcker som jag till slut krupit till korset och läst bara för att ta reda på om den verkligen är så bra som alla säger. Den korta sammanfattningen är: nej. Det uppges vara ”hysteriskt rolig och fruktansvärt sorglig, varm, underfundig, välskriven, rörande, engagerande och alldeles, alldeles underbar” på omslaget, men jag känner inte igen någondera. Grundkonceptet är att Emma och Dexter spenderar en natt tillsammans i samband med sin universitetsexamen, och sedan får man följa dem en dag varje år i tjugo år framåt. Jag släpar mig igenom den (den är lättläst i alla fall, tack och lov) och de enda känslor den frammanar är frustration och irritation. Två helt hopplösa huvudpersoner som löser alla problem genom att å ena sidan ignorera dem och å andra sidan supa och/eller knarka så att de glöms. Jag har extremt svårt att känna sympati eller ens någon form av empati med någon av dem, boken är 431 sidor av gnäll och tonårsångest. Inte direkt min uppfattning om ”underbar”.

Kommentera

