Soulless

Det enklaste sättet att beskriva Soulless är nog något i stil med ”Stolthet och Fördom möter World of Darkness, med lite krydda av Sherlock Holmes och steampunk”. Visst låter det spännande och ganska nördigt? Grundförutsättningen är att varulvar, vampyrer och spöken är en integreread del av samhället i drottning Victorias London. Att vara varulv eller vampyr förutsätter att man har ett överskott av själ, medans vår huvudperson Alexia Tarabotti lider av det omvända – hon saknar själ, och därav blir hon någon form av mänsklig kryptonit för alla sorters övernaturliga varelser. Min förmåga till suspension of disbelief tänjs till det yttersta av dessa förutsättningar, och jag ska erkänna att jag inte var jättenyfiken på boken inledningsvis. Men! Carriger gör sedan ett utmärkt jobb med att hålla sig mycket sansad, logisk och rimlig inom de övernaturliga ramar hon har satt upp för sig själv, och därmed håller berättelsen.

Jag är som ni säkert vet ingen stor beundrare av romatik och chick lit, och Soulless balanserar på gränsen till vad jag tycker är ”lagom”, men det uppvägs av en nykter och sansad huvudperson, ett helt okej (om än något genomskinligt) mysterium och en miljö som gör att jag allra helst önskar att det vore höst och ösregn utanför så att jag kunde rulla ihop mig i läsfåtöljen med boken, en filt och en kopp te utan att skämmas.

Trots detta, och trots att boken är den första i vad som verkar vara en serie av fristående delar, så tror jag inte att jag vill läsa uppföljarna. Boken står sig alldeles utmärkt som fristående och händelseförloppet som vi får följa gör att många förutsättningar inför en uppföljare skulle vara helt annorlunda, och det brukar ofta inte bli i närheten av lika bra (jämför säsong 1 med säsong 2 av nästan vilken modern tv-serie som helst). Jag nöjer mig så här, men är mycket nöjd med det.

Uppdatering: Finns nu översatt till svenska som Själlös
Uppdatering 2: Självklart kunde jag inte låta bli att läsa fortsättningen också, läs om den här.

Kommentera

