The Willful Princess and the Piebald Prince

Åter i Realm of the Elderlings, för en berättelse som vi aldrig tidigare fått berättas utan bara hört berättelsen om. Den utspelar sig långt innan Assassin’s Apprentice och dess efterföljare, men påverkar den berättelsen på ett mycket större sätt än vad man skulle kunna ana innan man läst den. imageEn enkel långnovell (bara 184 sidor) skriven i Hobbs traditionella förstapersonsperspektiv, och liksom berättelserna om Fitz så filtreras hela händelseförloppet genom ögonen på den person som Hobb valt som berättare, vilket ger läsaren en avsiktligt färgad bild av händelserna. Historien börjar som enkel och nästan sagoboksklassisk, men detta är definitivt ingen barnbok, trots den lite gulliga titeln. Den är fylld av de ingredienser vi är vana att se hos Hobbs prosa, mest framträdande kanske är det faktum att människorna i berättelsen uppför sig som riktiga människor och gör saker baserade på sina egna uppfattningar om verkligheten och sina egna inte alltid så ädla drivkrafter, och på så vis skapas snåriga situationer som man som läsare inser lätt hade kunnat undvikas, men det hade inneburit att karaktärerna hade handlat mot sin natur, och det tillåter Hobb aldrig.

Jag tycker (föga förvånande kanske) att det är en underbar liten bok, inte minst för att jag har lyckats lägga vantarna på ett exemplar (nr 68) av den signerade specialutgåvan (<3) men också för att den är illustrerad med färgbilder som på ett överjordiskt sätt lyckas fånga den vackra och idylliska men samtidigt olycksbådande och djupt tragiska känslan i berättelsen. Detaljerna i illustrationen på sidan 81 skär verkligen i hjärtat på mig, där den fångar berättelsens mest kritiska tillfälle med en träffsäker penna.

Jag är helt övertygad om att man kan tycka att det här är en fantastisk bok även om man inte tidigare har läst något av Hobb, men väljer man att börja i den här änden kommer man att missa många av berättelsens finare nyanser och framtida implikationer, och på så vis kommer den att kännas lite fattigare. Så jag rekommenderar den varmt till alla Hobb-läsare där ute, och till er andra säger jag som jag brukar: Vad väntar ni på? Här och nu är rätt ställe att börja, och inte en dag för sent!

2 thoughts on “The Willful Princess and the Piebald Prince

  1. Åh, vill läsa, vill läsa! Robin Hobb tillhör mina favoritförfattare. Förutom första boken i Soldier Son-serien var det hur länge som helst jag läste hennes böcker. Vill tillbaka dit, till hennes världar. Finns den här att få tag på på Adlibris månne?

Kommentera

