The Black Magician Trilogy

Äntligen lite klassisk fantasy! Trudi Canavans Black Magician-trilogi består (inte helt förvånande) av tre delar, The Magician’s Guild, The Novice och The High Lord. Jag måste erkänna att i början är det lite segt, men jag minns ju hur det var med Assassin’s Apprentice, så jag ger inte upp. Det betalar sig den här gången också. Även om Canavan inte är i Hobbs klass så är jag snart i den situationen där jag måste be familjen om ursäkt för att jag inte kan uppvisa lite vanligt vardagshyfs och lägga ned boken i alla fall under middagen . Trots detta är det, i alla fall i bok 1 och 2, en ganska klassisk och i stora drag förutsägbar historia, även om den är väl utförd. Men där finns ett underliggande mysterium som ligger och gnager i bakhuvudet under hela tiden, något som går utanför det förutsägbara, och som sedan blommar ut fullständigt i del 3.  Berättelsen känns mycket gedigen och karaktärerna, även om många är något ansiktslösa, är förvånansvärt engagerande.

image

Några invändningar har jag ju förstås. Lite Harry-Potter-varning är det på del 2: Varför måste mobbing vara huvudsysselsättningen på alla skolor där man lär sig magi? Ibland undrar jag om alla fantasy-författare är uppfödda på Ondskan-liknande berättelser, eller vad är det med dem? Det är inte dåligt genomfört, men jag märker att jag ibland tänker ”jamen sluta nu, jag har ju hört det här hur många gånger som helst förut, okej?”

Något som gläder mig med serien är dock möjligheten för människorna i boken att utvecklas, och också  deras attityder och relationer – bara för att protagonisten har en inställning till en annan karaktär inledningsvis så är det inte nödvändigt att den fortsätter att vara sådan i framtiden – båda personerna i relationen tillåts utvecklas, och därmed också deras förhållande till varandra. Det är inte alltid fantasyförfattare lyckas med det (ofta tror jag inte att de ens försöker, om det inte är så att dessa relationer är berättelsens fokus), och sällan så elegant som Canavan. På samma sätt som Hobb i Rain Wilds-serien ställer också Canavan några intressanta frågor i fokus genom sin berättelse. Frågor om lagar, regler och traditioner – varför finns de, hur har de uppkommit egentligen, vem är de till för att skydda och hur vet vi att de fortfarande gäller?

Se också efterföljaren The Traitor Spy Trilogy

Kommentera

