Twilight

Det sägs att Bram Stoker genom att skriva Dracula fick utlopp för sin uppdämda sexuella frustration efter att hans fru vägrat sex efter att ha fött deras första barn. Kanske är det ingen skräll då att moderna former av den erotiskt laddade vampyrmyten blir oändligt populär när man riktar den mot en grupp som lever med ständig sexuell frustration och förvirring, nämligen tonåringar.
image

Twilight är nästan en löjlig parodi på alla unga flickors schabloniserade dröm att bli räddad ur trångmål av en riddare i skinande rustning. Berättaren Bella är en otroligt tacksam person att ”rädda” också – nästan på varje sida får vi läsa om hur klumpig hon är, faller över sina egna fötter, går vilse i skogen och så vidare och så vidare ad nauseam. Dessutom är hon oskuldsfull – hon har aldrig haft en pojkvän på 17 år innan hon träffar Edward (rimligt?!). Hon får mig att tänka på Anastasia Steele från Fifty Shades of Grey – lika platt, osannolik och oskuldsfull (hela Twilight har faktiskt en känsla av att vara en barnversion av Fifty Shades, fast med vampyrer).  Bella har ändå någon form av handlingskraft och tar initiativ – ibland, men bara om man jämför henne med Ana Steele kan man se henne som handlingskraftig. Och i slutänden antar hon ändå bara rollen av den hjälplösa prinsessan som måste räddas av den övermänskligt snygge, kompetente och handlingskraftige hjälten  som dessutom, av någon oförklarlig och orimlig anledning är fanatiskt förälskad i henne. Suck – lite ledsen blir jag att det är så många tonårstjejer där ute som uppenbarligen ser det här som den bästa berättelsen *evvah*. Jag kan inte låta bli att fråga mig hur en man som levt i hundra år, oavsett om han ser ut som en sjuttonåring eller inte, står ut med att gå på high school, och vad han egentligen ser hos en vanlig tonåring (”Hon luktar gott” är inte riktigt tillräcklig bas för evig kärlek, enligt mig)? Logiska luckor stora nog att köra en buss genom, där.

Ofta i vampyrberättelser så personifierar vampyren den sexuella lusten, och en relation med honom kan liknas med den farliga sexuella förbindelsen som är så vanlig i amerikansk ungdomskultur (se vilken tonårsskräckis som helst, hur många som har sex överlever?). Så även i Twilight. Edward är tydlig mot Bella att han är farlig för henne och hon borde hålla sig borta från honom (sex är ju som bekant farligt för unga kvinnor), men hon klarar ju inte av att styra sina känslor för honom, och inte heller han för henne (men det är ju hon som kvinna som har ansvar för att säga nej, män *förväntas* inte kunna kontrollera sina känslor, och framför allt inte sina lustar). Så Edward och Bella blir ett par trots hennes fars och andra äldre manliga ”släktingars” vilja. Trots detta så händer inget barnförbjudet, även om det ligger och skvalpar under ytan, och det är lätt att se Edwards lustande efter Bellas blod som en metafor för andra lustar – som hon förstås borde sätta stopp för, men det är inte lätt då man tillhör det svaga könet (?). Allt det här känns väldigt amerikanskt. Ibland undrar jag hur mycket dubbelmoral man som nation kan ha egentligen? Att ett och samma land toppar världens konsumtion av porr (riktad mot män) och samtidigt håller Purity Balls?

I slutänden är det en lättsam och rätt gullig, men inte fullt ut vuxen bok. Jag roas av läsningen, och ibland känns det lite som när man hör fjortonåringar prata om sina kärleksbekymmer på bussen – men gulle då! Jag kan definitivt tänka mig att läsa uppföljarna, men inte för att jag känner mig särskilt fångad av den ändå rätt så förutsägbara berättelsen utan för att det känns lite som allmänbildning, särskilt för en gymnasielärare i svenska.

Läs om fortsättningen: Twilight II

4 thoughts on “Twilight

  1. Så du har vågat dig på dem? 🙂 Smått roande, halvpatetiska böcker som ändå har sin charm. Om du mot förmodan vill läsa resten så har jag dem hemma.

    • Hmm! När du säger det så låter det faktiskt bekant. Undrar om jag hade det i bakhuvudet när jag kopplade ihop dem, eller om det bara var för att karaktärerna var så lika. Undrar just vad Meyer tyckte om sådan fanfic, Twilight var ju faktiskt rätt pryd…

Kommentera

