The Ocean at the End of the Lane

imageMed en antydd begravning och en lurvig, svart kattunges meningslösa död lyckas Neil Gaiman ge mig en tomhet i bröstet och en klump i halsen redan efter första kapitlet i Ocean at the End of the Lane. Med min egen älskade svarta katt i knät kan jag fortsätta läsningen, men tomheten finns kvar. Mot slutet av boken börjar jag fundera på om det inte är meningen att det ska vara så.

Som vanligt blir jag inte besviken på Gaiman. Han lyckas leverera vad jag förväntar mig, samtidigt som det inte känns det minsta förutsägbart. Det är fantasifullt och fantastiskt, mundant, magiskt och tragiskt på samma gång. Boken har stora likheter med Coraline, med en smula American Gods inblandat. Men där jag hade funderingar på Coraline, kan jag definitivt säga att Ocean at the End of the Lane inte är någon barnbok. Som vanligt med Gaiman så placerar han oss i en värld som är förvillande lik vår egen, men förr eller senare i berättelsen (det smyger sig liksom på oss) måste vi acceptera att bokens värld döljer hemligheter som i alla fall jag aldrig har stött på i vår värld. Gaiman slösar ingen tid på att försöka förklara de övernaturliga, surrealistiska och absurda inslagen i sina berättelser, utan de bara är där, så självklara som naturlagarna. Gaiman är också en konstnär med språket, och hans prosa har en poetisk klang som tilltalar mig utan att bli stolpig eller högtravande. Med Vangelis eteriska musik i bakgrunden bli läsupplevelsen nästan drömlik.

Jag lägger ned boken efter att ha sträckläst den, och den tomma känslan är borta.

One thought on “The Ocean at the End of the Lane

  1. Jag kände likadant när jag läste om kattungen (vilket jag gjorde med min egen svartvita katt vid fötterna). Så otroligt sorgligt och liksom … meningslöst. Men även viktigt för berättelsen, som det visar sig.

Kommentera

