E-bok vs pappersbok

Jag är ledsen att behöva säga det men.. det är inte jag, det är du. Motvilligt men bestämt gör jag slut med e-boken, här och nu.

Jag tycker nog att jag är ganska framåtsträvande i allmänhet, och långt ifrån teknikfientlig, tvärt om. Men på en punkt har jag svårt att utveckla mig. Frågan om det här med e-bok blev aktuell igen när jag fick se det här fina erbjudandet om att få nya, svenska fantasyromaner helt gratis. Jag vill ju. Dels för att det är svårt för att motstå gratis, bra böcker, men också för att dessa sällan finns på bibliotek, och det vore roligt att läsa lite med svenskt ursprung som omväxling. Men jag måste erkänna att jag kan bara inte med e-böcker. Jag har provat att läsa på datorskärmen, och jag har lånat en kamrats ebokläsare och läst på den också, men… det är bara inte samma sak. Jag får långt ifrån samma läsförståelse på skärm jämfört med papper, så fort texten är längre än den genomsnittliga wikipedia-artikeln. Jag kan inte förklara det, men så är det. Men det stora problemet är nog egentligen att det känns som att den lilla dataskärmen saknar själ. Det låter kanske romantiskt, men jag kan inte beskriva det bättre än så. Jag kan läsa på skärmen, men jag saknar tyngden av boken i handen, att kunna slänga en liten blick på kortänden av boken för att se hur långt man har kvar, lägga ett finger mellan på ett extra intressant ställe… Man kan inte heller ställa dem i hyllan och sen sitta i soffan och bara titta på dem, dra fingrarna över dem, minnas besök i världar som inte finns. Och när man hälsar på andra! Jag tycker inte att jag känner någon riktigt, förrän jag har varit hemma hos dem och sett deras bokhylla. Den säger så mycket. Det är inte riktigt samma sak att titta på någons ebokläsare, även om det finns hundratals böcker däri.

Nej. Jag, bokhandlarna och biblioteken kommer nog att fortsätta att leva i lycklig symbios länge till…

4 thoughts on “E-bok vs pappersbok

  1. Jag förstår dig! Jag läser förvisso eböcker, men jag förstår att det inte passar alla.

    Och jag förstår precis vad du menar med själen. Det tror jag att alla som läser mycket förstår.
    Men apropå det du sade om bibliotek! Så ar Undrentide förlag i länken nyligen fått distributionsstöd för att få ut iaf någon eller några böcker till biblioteken.

    Det är nämligen därför vissa böcker aldrig finns där – det kostar mycket pengar för förlaget att få böckerna dit.

    Hoppas att du kan hitta en du gillar där. Jag rekommenderar Rämnfödd av Anna Blixt.

      • Precis! Det är ett jättebra initiativ – du som låntagare kan alltid komma med inköpstips. Bra tänkt.
        Kanske finns även min bok, Fred så gyllene, på ditt bibliotek, vem vet? (Jag ligger för övrigt på samma förlag som Anna Blixts böcker, Undrentide Förlag.)

  2. Trist att det inte funkade för dig med e-böcker.
    Själv var jag skeptisk rätt länge eftersom jag inte vill/orkar läsa på skärm men det funkar jättebra med en läsplatta just eftersom den inte avger något ljus. Så nu använder jag den mer och mer och gillar den alltmer. Jag kan inte säga att jag köper mindre böcker nu än innan men med den så läser jag nog mer då det är så lätt att ladda hem både sådant som är gratis och som kostar en liten slant.

Kommentera

