Halting State

Bankrån är ju en stapelvara för alla som läser kriminalromaner, och jag hade väl inte trott att jag skulle bli förvånad av något litterärt sådant. Men så hände, för i Halting State är banken virtuell och rånarna är ett band med orcher, understödda av en drake. Och detta är bara början. Boken kan kanske enklast beskivas som ”William Gibson skriver ‘vanlig’ kriminalroman med lite krydda av Terry Pratchett”. Resultatet blir inte så vanligt. Författaren tar oss med till framtiden – men inte särskilt långt in i framtiden. Ärligt talat så utspelar den sig faktiskt 2014, men skrevs 2007. Utvecklingen har inte riktigt sett ut som den beskrivs i boken, eller kommit riktigt så långt, men om någon hade sagt att den skulle utspela sig 2025 så hade jag inte alls sett det som orimligt – Stross har gissat rätt på rätt mycket av den tekniska utvecklingen, men det är lite närmare Neuromancer än vad vi har kommit (än).222472

Jag har aldrig läst något av Stross förut, men jag kommer definitivt att göra det igen. Halting State förvånar redan i första kapitlet genom att vara skriven i andraperson, något man sällan stöter på men som passar Stross stil märkligt väl. Boken utspelar sig i Edinburgh, ännu ett plus, för det är en av mina absoluta favoritstäder i världen, men det gör det inte lätt för mig som läsare (på engelska) heller, då boken är packad med förkortningar och slang, och ibland får jag verkligen koncentrera mig för att hänga med i svängarna,  och ibland förstår jag att jag missar vissa saker, men i det stora hela hänger jag med. Och jag skrattar, vilket är ett enormt högt betyg från mig, för jag brukar extremt sällan skratta åt böcker annat än igenkännande. Författaren lyckas vara rolig på ett diskret sätt, i förbifarten och på ett sarkastiskt sätt som klingar väl med mig. Han lyckas också tangera en massa nördiga saker på ett sätt som underhåller mig, utan att verka konstlat.

Känner man sig bekväm med sci-fi och med kriminalromaner, så är Halting State ett måste.

Kommentera

