Everything’s Eventual

Everything’s Eventual, med undertiteln ”14 Dark Tales” är en novellsamling av Stephen King, en av de författare jag vänder mig till när jag vill läsa något som nyttjar språkets uttrycksmöjligheter till fullo. Den aspekten kommer tyvärr inte riktigt till sin rätt i novellformatet, jag ska faktiskt erkänna att jag är lite besviken. Å andra sidan betyder det inte jättemycket, då jag har höga förväntningar på King. I allmänhet bra, alltså, lite ojämnt, och inte så bra som han kan vara.200px-Everythings_Eventual

Jag har spridit ut läsningen på i alla fall en månad, och läst en eller ett par noveller i taget. Det skulle jag nog rekommendera dig att göra också, om du väljer att läsa denna, för att trava alla de fjorton berättelserna på varandra skulle bli lite magstarkt, tror jag. Detta trots att novellerna skiljer sig enormt mycket från varandra, det de har gemensamt är ett mörkt drag. Den inledande novellen, Autopsy Room Four är också en av de bästa – jag ler och ryser på samma gång när jag känner igen en skräckberättelse som är väl känd och berättades väl redan av skräckmästaren Edgar Allan Poe, men i en modern och väl genomförd tappning. Andra höjdpunkter är den krypa-under-skinnet-läskiga The Road Virus Heads North, och ett välkommet återbesök till Dark Tower-världen i form av The Little Sisters of Eluria, och den välkonstruerade titelnovellen Everything’s Eventual. I samlingen ingår också bl.a. Riding The Bullet, som tydligen ”gjort succé” som e-bok, men enligt mig är det en av de svagare novellerna i samlingen.

Allt som allt är det bra berättelser, men den huvudsakliga behållningen jag får är (precis som med The Inheritance), de små stycken i början eller i slutet av varje novell där författaren ger oss lite insikt i någon aspekt av hur berättelsen har kommit till.

Kommentera

