The Traitor Spy Trilogy

Här kommer äntligen Canavans fristående fortsättning på The Black Magician Trilogy, nämligen The Ambassador’s Mission, The Rogue och The Traitor Queen, tillsammans benämnda The Traitory Spy Trilogy. Den utspelar sig i samma miljö som sin företrädare, ungefär 20 år senare, och cirklar kring ungefär samma personer. Och här börjar lite av problemen. Om The Black Magician Trilogy var lite klichéartad men väl genomförd, så är det här ungefär tvärt om – inte så kliché, men inte heller så väl genomfört. Det är inte alls dåligt, men det finns en del att reta sig på. Jag stör mig tidigt på att berättelsen är väldigt fragmenterad och hoppar fram och tillbaka mellan olika sidospår flera gånger varje kapitel, utan någon särskild anledning. Jag stör mig också på att vissa saker löser sig så otroligt osannolikt lätt – problemen hinner knappt presenteras förrän de är lösta, det känns på något sätt väldigt tillrättalagt. Och mitt i allt, ett triangeldrama värdigt vilken highschool-roman som helst, vilket inses lätt om man bara lyckas se förbi att de inblandade är homosexuella.
image

Överhuvudtaget så rider den nya trilogin mycket på den gamla, och jag tror att den skulle ha svårt att stå för sig själv. Inte minst för att ingen av karaktärerna, varken nya eller gamla får någon riktig presentation alls, utan de förväntas vara kända sedan tidigare, och de som man inte kände tidigare förväntas man sympatisera med på grund av deras relation med de tidigare. På grund av detta har jag väldigt svårt att genom stora delar av serien känna något engagemang för centralkaraktären (en ”ny” sådan), även om det kommer såsmåningom. Trots allt detta är The Traitor Spy Trilogy fortfarande trevlig läsning och inget som jag ångrar, även om det inte var den bladvändare som originalet var. Och i slutet så blir den faktiskt det, när man till slut har börjat engagera sig i personerna och alla till synes orelaterade detaljer faller på plats, då blir det riktigt bra.

Kommentera

