William Shakespeare’s Star Wars

indexDet är inte ofta jag köper böcker utan att ens ha läst på baksidan, men det här är en av dem. Någon (nämligen Ian Doescher) har nämligen idats återberätta hela Star Wars: A New Hope, som om det var en pjäs av Shakespeare. Först tyckte jag bara att det var så otroligt nördigt och roligt att jag var tvungen att köpa boken bara för det. Efter att ha läst William Shakespeare’s Star Wars tycker jag fortfarande det, men mitt perspektiv på boken har vidgats något. För Doescher har inte bara formulerat dialogen i jambisk pentameter, utan har har anpassat hela berättandet till 1500-talsteater snarare än 1900-talsfilm, vilket ger läsaren perspektiv på båda delar. I alla fall för en läsare som mig, som har stenkoll på varje scen i den ursprungliga filmen och kan jämföra.

Doescher skriver själv i efterordet om att mash-up:en Shakespeare/Star Wars egentligen inte är så märklig som man kan tänka sig vid första anblick, om man kommer ihåg det logiska mellanledet, nämligen Joseph Campbells The Hero with a Thousand Faces. Campbells bok är ett försök att identifiera och presentera vanliga teman och arketyper i mytologier och berättelser från världen över, däribland inte minst Shakespeares verk. Och George Lucas lutade sig tungt på Campbells bok när han skrev de slutgiltiga versionerna av manuset till det som skulle bli Star Wars: A New Hope. Så där har ni det. Jag tror att boken är prima stoff för alla lärare (i engelska och/eller svenska) som vill ha en  ingång till Shakespeare, drama och vers som lockar unga killar, och inte bara det klassiska Romeo-och-Julia-köret som många slår ifrån sig på princip. Men framför allt är boken till för alla oss nördar som vill bli underhållna, för vem kan motstå illustrationer och odödliga formuleringar som dessa?

And yet thou canst not win, I’ll warrant, Darth
For if thou strike me down, e’en now, e’en here,
I shall more great and powerful become
Than e’er thou hast imagin’d possible

image

2 thoughts on “William Shakespeare’s Star Wars

  1. Åh herregud vad öppnar en ny flik NU och köper den där boken. Kärlek ❤

    Första Shakespeare jag läste var Othello. Jag och mina kompisar spelade upp HELA pjäsen (med originalreplikerna!) inför klassen på nån temadag. Det var säkert aptråkigt att se på, men vi hade förstås hur roligt som helst 😛

    • 😀

      Jag har faktiskt en volym här med Shakespeares samlade verk i faksimil från någon riktigt gammal utgåva. Inget man snabbläser, om man säger så. Jag har inte läst den i sin helhet, men det är inte svårt att förstå hans popularitet.

Kommentera

