Across the Nightingale Floor

image

Mycket vackert omslag också!

Den klassiska monomyten med orientalisk kryddning, så kan man sammanfatta boken extremt kort. Across the Nightingale Floor, eller Över näktergalens golv som den svenska titeln lyder, kommer inte att göra någon van fantasyläsare förvånad, men å andra sidan (förmodligen) inte besviken heller. Den asiatiska miljön, som författaren hävdar inte är japansk, men väldigt inspirerad av japansk feodaltid, gör att det känns lite fräscht i alla fall, och inte så uttjatat som det lätt hade kunnat bli. Det får mig att tänka på Imperiets dotter-serien, även om den här berättelsen är enklare och lite mer klassisk – inte så intrigfylld.

Inledningsvis har jag lite svårt att få något grepp om huvudpersonen, trots förstapersonsperspektivet. Det är förmodligen på grund av det ovanligt avskalade språket (hela den här boken skulle få plats i ett av Robert Jordans kapitel, med svängrum), men efter ett tag har jag vant mig och kan njuta av en rättfram berättelse där det inte pratas runt så väldigt mycket. Inte det bästa jag har läst, men avslappnande och behaglig läsning. Jag  läser nog gärna uppföljarna också.

Kommentera

