Engelsfors I & II

Jag är ju rätt ute så jag vet inte så noga, men jag har förstått att bland svenska tonåringar idag så är Twilight ute och Cirkeln och dess uppföljare Eld är det senaste. Jag fick Cirkeln av en god vän som jobbar inom psykvården, med kommentaren ”Om jag vill möta sånt här elände så kan jag ju lika gärna gå till jobbet, jag orkar inte läsa om sånt här”.  Men sen erkände hen att hen bara hade läst några kapitel i början av boken, och slutar man där kan jag ju lätt förstå reaktionen.

9789186675967_200_cirkeln_pocketMin egen uppfattning är lite kluven. Jag kan absolut förstå att man uppskattar boken som tonåring, den har ju allt som man önskade sig – själv är man speciellt utvald, skolan är en ond plats, rektorns motiv kan ifrågasättas, föräldrarna fattar verkligen ingenting… Precis så man trodde världen var, helt enkelt. Ibland är det så klichéartat att jag obekvämt måste skruva på mig där jag sitter i läsfåtöljen. Värst blir det när författarna har försökt sig på en dialog som ska utspela sig i en tid för länge sen, en tid då man använde facklor för att lysa upp sin väg. Och man försöker visa detta genom språket, i hur personerna uttrycker sig, och det är så dåligt att jag blir generad – det är som om jag skulle ha försökt att skriva medeltida dialog när jag själv gick på högstadiet. Javisst, jag förstår att det är en ungdomsbok, och jag kräver inte på något sätt nån sorts historisk korrekthet, men nån jävla ordning får det ju vara (Jag rekommenderar författarna t.ex. Agneta Horns skrifter, som exempel på hur man faktiskt skrev på 1600-talet…).

Cirkeln är en klassisk higschool-roman efter amerikanskt mönster, även om den utspelar sig i Sverige och har lite övernaturliga ingredienser. Jag tycker den är helt okej. I Eld så utvecklar sig författarna och fördjupar berättelsen, särskilt i konsekvenserna av en ritual mot slutet av boken, och ger berättelsen ett djup som den saknade i Cirkeln. Jag märker att jag faktiskt ser fram emot sista delen, Nyckeln, som ska komma senare i år.

Uppdatering: Läs även om den avslutande delen i serien, Nyckeln

Kommentera

