World War Z

Efter så fenomenala recensioner från två av de bokbloggare som matchar min egen smak bäst – Feuerzeug och Bokmalande, så frågan inte om jag skulle läsa World War Z, utan när. Och nu när jag har gjort det kan jag säga att den utan tvekan är unik – och mycket läsvärd! Undertiteln är An Oral History of the Zombie War, och det är exakt vad det är. Zombieapokalypsen har kommit och gått och världen håller på att återhämta sig efter det världskrig den orsakade. Detta är, som min bättre hälft uttryckte det, ”en mockumentary i bokform” över zombiekriget, återberättat genom en massa olika människors ögon. Ramberättelsen är att en historiker samlar in data för att dokumentera katastrofen, men som parallellt med den statistiska rapporten och samlar ihop personliga berättelser, för att ge kriget ett verkligt ansikte i historieböckerna. Denna historiker är nästan helt osynlig, och jag kan inte ens säga vilket kön hen har. Detta ger oss något så otroligt ovanligt som en roman helt utan en synlig protagonist. Då skulle man ju kunna tro att berättelsen skulle upplevas som opersonlig och oengagerande, men det är tvärt om!

wwzÅ andra sidan kan man se boken lite som en novellsamling, för varje person (och det är många!) som berättar sig historia för den osynlige statistikern blir ju och huvudperson i den. Genom alla dessa olika röster från hela världen växer historieskrivningen om zombiekriget långsamt fram. Perspektivrikedomen är enorm och inga synvinklar lämnas outforskade. Jag imponeras av hur författaren Brooks trovärdigt kan gestalta allt från kinesiska doktorer till ryska krigsfångar till amerikanska soldater. Jag undrar om det är så välgjort som det är, eller om jag bara upplever det så eftersom att jag inte känner några kinesiska läkare eller ryska krigsfångar och vet något om hur de tänker? Det känns som sagt välgjort i alla fall, med reservationer för vissa delar som beskriver det mer traditionella västerländska krigsmaskineriet, där är Brooks uppenbart ute på djupt vatten ibland (nej, det är heeeeelt omöjligt att hela punkten logistik ska ”glömmas bort” inför en militär operation. Planeras dåligt eller underdimensioneras kanske, men inte glömmmas bort. Det finns inte.), men det stör egentligen inte läsupplevelsen. Jag var också länge orolig för att slutet skulle bara ”rinna ut i sanden” eller kännas som ett antiklimax, men det är inget att vara orolig för!

Berättelser som utspelar sig i en nära framtid brukar ofta ha mycket att säga om hur vårt samhälle ser ut idag, och berättelser om zombier brukar ofta i sin kärna handla om att vara mänsklig – om känslor och värderingar, om vad som verkligen är viktigt i slutänden. Brooks lyckas elegant med att kombinera båda dessa i World War Z, på ett sätt som känns rimligt, realistiskt, välbalanserat och mångfacetterat, samtidigt som pikarna till oss bekväma, bortklemade människor i den industrialiserade världen är tydliga. När allt ställs på sin spets, vad är viktigt egentligen? Vilka saker, vilka kompetenser, vilka relationer är egentligen behöver, och vad är bara vill ha?

Sa jag förresten utan protagonist? Ska man välja en huvudkaraktär i den här boken, någon som man bryr sig om, känner för och hejar på, så ser jag bara ett svar: mänskligheten i stort. Kommer den att överleva? Har den förtjänat det?

2 thoughts on “World War Z

Kommentera

