License to Ensorcell

8343916Titeln License to Ensorcell fick mig att skruva på mig lite, men eftersom att Katharine Kerr gjorde bra ifrån sig i Deverry-serien och Snare är en av mina absoluta favoriter vad gäller fristående böcker så fick den ändå en chans. Så här i efterhand ångrar jag mig, jag skulle ha litat på min ursprungliga impuls och lämnat den på hyllan.

License to Ensorcell är en noir-inspirerad urban fantasy av tråkigaste slag. Redan efter ett kapitel kunde jag i huvudet skissa upp i stora drag bokens handling och upplösning, och voliá! Precis så blev det, med mycket små avvikelser. Det hade jag väl kunnat leva med om det hade varit väl utfört, men det finns inget som sticker ut åt det positiva hållet – undantaget några små saker som dyker upp i de sista kapitlen. Saker att störa sig på finns det däremot gott om. Huvudpersonen är Nola O’Grady, ”psychic agent” åt ”The Agency”. Bara det. Nola ska vara tuff agent som upprätthåller balansen mellan Ordning och Kaos, men ger mig snarare intrycket av en bortskämd gymnasietjej, komplett med ätstörningar och allt. Enter då Mr Nathan, cool och tuff machoman som har koll på vapen och kan slåss, så att hon kan bli omhändertagen av någon. Ni ser ju själva. Det är inte riktigt Twilight-illa, men nära på. På det förmedlas i förbifarten lite värderingar om preventivmedel och sex före äktenskapet som känns mer eller mindre medeltida (eller väldigt konservativt amerikanska), en massa störigt ”psychic agency”-mumbojumbo och dessutom en huvudberättelse som mer eller mindre rinner ut i sanden. Nej, allt för många minus och knappt några plus – låt bli! Katharine Kerr, jag är besviken!

Kommentera

