The Lies of Locke Lamora

Den poetiska allitterationen i titeln har fått mig att slänga blickar på The Lies of Locke Lamora från första gången jag hörde talas om den. Och jag blir inte besviken – tvärt om, det här är bland det bästa jag läst i fantasygenren. En djup, färgstark stadsmiljö med en doft av Romeo och Julias Verona utgör en magnifik fond till berättelsen om den fantastiskt snabbtänkte Locke Lamora, en ung mästerbedragare i en liga med det ytterst passande namnet The Gentlemen Bastards. Jag trodde först att det här var en semiurban vuxenversion av Imperiets dotter-serien, och även om den är det jag har läst i genren som kommer närmast rent fabelmässigt så är det ändå ingen rättvisande jämförelse. The Lies of Locke Lamora är nära fulländad vuxenfantasy där människornas drivkrafter i huvudsak utgörs av pengar och makt. Det är en hisnande resa, och jag känner inte till någon bra svensk översättning av ordet ”swashbuckling” som står på omslaget, men det sätter verkligen huvudet på spiken.image

Författaren Scott Lynch imponerar genom att kombinera en fängslande berättelse med en begåvad berättarteknik som spär på detta ytterligare, och dessutom med ett språk som gör att jag ibland fastnar på vissa meningar och måste läsa dem igen och igen och igen, bara för att de är så vackert konstruerade. Det lyriska varvas med det brutala på ett för mig mycket tilltalande sätt. Jag älskar också den miljö boken utspelar sig i: Camorr är en storstad med fantasymått mätt, och det finns en underliggande mystik i den som bidrar till känslan av fantastik och mysterium utan att för den delen ta fokus från berättelsen. Lynch handskas med de fantastiska inslagen i sin värld med lätt hand, de finns där som en krydda i berättelsen och är inte helt oväsentliga, men han låter inte intrigen vila på dem, så som många andra fantasyförfattare har en tendens att göra. Han verkar inte heller känna det patologiska behovet i genren av att knyta ihop alla trådar innan berättelsen är slut, utan vissa saker som vi får se visar sig vara ovidkommande för händelsernas utveckling, och vissar lovar att det finns mer att berätta (vilket också uppenbarligen görs, i Red Seas under Red Skies).

Kort sagt, en underbar resa, missa inte detta!

3 thoughts on “The Lies of Locke Lamora

Kommentera

