Red Seas Under Red Skies

imageSom vanligt så är jag lite orolig för att plocka upp Red Seas Under Red Skies, eftersom att jag gillade The Lies of Locke Lamora så väldigt mycket – men jag kan ju förstås inte motstå frestelsen. I början är jag mycket nervös, för om Lies hade en öppning som på många sätt var förvirrande, men samtidigt otroligt intressant och lockande, så börjar Red Seas Under Red Skies mer på ett sätt som jag hade väntat mig av en bok utgiven av Äventyrsspel på 80-talet, även om språket är bättre. Som tur är, så blir det riktigt bra innan det är slut – inte riktigt lika bra som Lies, men det hade jag inte vågat hoppas på heller. Och sa jag förresten att ”swashbuckling” (”svaschböckling?”) var ordet för Lies? Tillåt mig korrigera mig. Det är inte förrän här som Scott Lynch verkligen visar oss vad ordet betyder – för det krävs pirater! Och tveklöst passar Locke med kumpaner in bland pirater som händer i handskar, men jag tyckte ändå att de gjorde sig bättre i storstan. Kanske har det att göra med att jag inte är så förtjust i det marina temat rent generellt, eller att det här faktiskt är en uppföljare, men jag tycker intrigen haltar lite, litegrann. Inte så det stör egentligen, men den får inte bästa möjliga betyg (som föregångaren fick). Inte heller berättartekniken är lika glödande som i föregångaren, men det betyder inte heller att den är dålig.

Som ni ser är det ju (kanske inte helt oväntat) rätt svårt att tycka saker om en uppföljare utan att jämföra med originalet, men om jag ska försöka titta på Red Seas Under Red Skies helt självständigt så är det fortfarande en jäkligt bra fantasybok. Den är vuxen, elegant, känslosam, brutal och intelligent. Intrigerna och lögnerna ligger i lager på lager och som läsare är det ett nöje att luta sig tillbaka och åka med i händelserna, och blir man inte överraskad i alla fall ett par gånger under bokens gång så är man i alla fall skarpare än vad jag är. Och så har den som sagt pirater. Svashböcklande pirater! 🙂

Uppdatering: Läs också om uppföljaren Republic of Thieves

One thought on “Red Seas Under Red Skies

Kommentera

