Wizard’s First Rule

Detta är första delen i ytterligare en långkörar-fantasy-serie, nämligen Terry Goodkinds serie Sword of Truth (Sanningens svärd). Jag fick den rekommenderad av en vän, men ärligt talat så.. är jag inte så imponerad faktiskt. Det är åter igen monomyten i sin enklaste form, återberättad på ett inte särskilt revolutionerande sätt, med några koncept stulna rakt av från andra kända verk (Gollum från Sagan om Ringen och a’dam från Wheel of Time, t.ex.), med få egna påhitt för att kompensera för detta, även om den kvinnliga protagonisten Kahlan har några unika egenskaper. wfr

Vi får i Wizard’s First Rule följa huvudpersonen Richard Cypher (ung föräldralös man med oklart ursprung, skräll?) när hans sökande efter hans fars mördare blir till något mycket mer i samband med att han träffar Kahlan, en ung kvinna med inledningsvis otydliga men läskiga problem. Sen rullar det på med profetior, trollkarlar, monster, elaka magiker och hemliga böcker enligt känt mönster. Det är inte dåligt egentligen, men det finns några svagheter som jag har svårt att bortse från: för det första är det relationen mellan Richard och Kahlan, som verkar bara uppstå ur intet. Det funkar inte riktigt så. Det andra är bristen på sammanhang i berättandet. Det händer många intressanta saker, men de följer inte på varandra i någon sorts logisk följd, utan verkar bara staplade. Tempot är också väldigt ryckigt, och ibland fattar jag inte hur lång tid det har gått från ett kapitel till nästa – helt plötsligt har saker bara hänt. Det hänger helt enkelt inte ihop. Och helt plötsligt bara dyker det upp en sadomasochistisk magisk dominatrix från ingenstans?

Men den stora bristen är egentligen att författaren spelar med lite höga odds: vi får tidigt i boken veta vad det är som står på spel, och vilka tänkbara utgångar händelseförloppet kan ha. Och där är det spännande egentligen slut, för av de tre möjligheter som presenteras för oss finns det egentligen bara en som är realistisk ur ett berättelseperspektiv. Så när jag vet hur boken ska sluta, är det verkligen nödvändigt att läsa den?

Höjdpunkten i boken är faktiskt när det avslöjas vad titelns regel egentligen innebär. Men det visste jag ju redan!

2 thoughts on “Wizard’s First Rule

  1. Oh, nice med annan perspektiv på serien än vad jag är van med att få höra! Det enda som jag annars hört negativt är just filosofin som finns igenom hela serien. Att det faktiskt finns ett gott och ett ont. Och ja, min kompis sålde sin engelska version av serien till en polare, tyckte inte den var tillräckligt bra av okänd anledning.

    Fastnade dock för serien bums (med pang och brak) när jag fick låna de första böckerna av en släkting. Dock så var det här för bra många år sedan, och lilla jag väldigt naiv. Dock vet jag att jag alltid kommer älskar serien, då den ändå påverkat mig att tänka till samt att utvecklas som person. Sen nostalgin.

    Ska bli spännande att läsa om den nu när jag införskaffade nästan hela serien (på svenska) nu under bokrean!

    • Ja, jag reagerade nog lite på det där med gott och ont också, men där har jag egentligen inga invändningar, eftersom att det diskuteras på ett (hyfsat) nyanserat sätt i boken. Och som jag sa till min vän som rekommenderade den: om jag hade tagit upp den här istället för Sagan om Belgarion när jag var 12 hade jag förmodligen tyckt att den var fantastisk (som jag tyckte om Belgarion då), och precis som med Belgarion hade jag nog fortfarande gillat den, men numera i huvudsak av nostalgiska skäl.

      Ojoj, varning för omläsning! Man kan bli hur besviken som helst, om man hoppas på att uppleva samma sak när man är 30 som när man var 13 – men det säger väl sig själv egentligen. Jag har några böcker som jag inte vågar läsa om, för jag läste dem i mellanstadiet och har så fina minnen av dem, så jag vill inte veta hur banala de egentligen var 😉

Kommentera

