Bokrea 2014 – da loot!

Min mamma hävdar att jag medvetet såg till att bli född för tidigt så att jag skulle få födelsedag i samband med bokrean. Jag minns inte hur jag tänkte då, så jag kan inte säga emot (det låter ju inte helt orimligt). Tyvärr har det känts som att rean har förfallit från den fest som jag minns att den var när jag var liten, men i år blev jag glatt överraskad. Utbudet känns bättre än det varit på många år, och dessutom har j ag nya bokhyllor där det finns plats, så jag har tillåtit mig själv att shoppa loss lite 🙂 Nu är bara frågan, när ska man hinna läsa alltihopa? Och i vilken ände ska man börja?

bokrea2014

Samus undrar vad jag ska ha alla dom där till – hade det inte varit bättre att köpa kattgodis istället?

bokrea 2014_2

Det råkade slinka med några icke-rea-böcker från SF-bokhandeln också, men Rivers of London har jag jagat länge, och jag kunde bara inte motstå den underbart illustrerade Nordiska väsen, men mer om dem sen…

6 thoughts on “Bokrea 2014 – da loot!

  1. >”Nu är bara frågan, när ska man hinna läsa alltihopa? Och i vilken ände ska man börja?”

    ”Säg aldrig om läsvärda skrifter: det där ska jag läsa när jag är pensionär. Då ska jag njuta av det, del efter del.
    Då tänker du fel.
    Man ska läsa de bästa böckerna först för med åren avtar ens hunger och törst och då är det bra om man bara har det olästa skräpet kvar.”
    -Alf Henriksson

    • Både du och herr Henriksson är kloka män, Holmgren! Frågan är bara, vilken av böckerna i min att-läsa-hylla är bäst? Vad ska man välja – eller ännu värre, vad ska man välja bort? Det påminner mig om ytterligare en episod från min barndom, när mamma begränsade hur mycket jag fick låna på biblioteket med regeln att jag var tvungen att kunna bära det själv. Jag kommer än idag ihåg våndan att gå och bära min bokkasse, stoppa i en till, provlyfta lite försiktigt, jo – en till går nog….

Kommentera

