Honor of the Queen

Jag älskade On Basilisk Station, till viss del för att den militära (nåja, flottan, men ändå…) chefen som skildras är kvinna, och att det inte spelar någon roll att hon är kvinna. Honor of the QueenDärför har jag otroligt svårt att gilla uppföljaren, Honor of the Queen, eftersom att den är konstruerad så att Honor Harringtons kvinnliga kön är avgörande för berättelsen. Inte på ett diskriminerande sätt egentligen, tvärt om verkar författaren argumentera mot den meningslösa trångsynthet som könsdiskrimininering utgör, men… jag tyckte bara att det var så fräscht att begreppet inte ens diskuterades… Nåja. När jag, efter ungefär halva boken, kommit över det där så är det egentligen en bra berättelse. Jag har hört och läst att hela Honor Harrington-serien är delvis hyllning och delvis plagiat av Horatio Hornblower-berättelserna, men eftersom jag inte läst någon av dem så kan jag inte riktigt ta ställning. För mig är böckerna om Honor Harrington mer av en populär-version eller light-version av Starship Troopers (För er som bara har sett filmen: glöm det. Filmen är, som en bekant uttryckte det, ”loosely based on the back cover of the book”). Det är action uppblandat med lite taktik, lite ledarskap och (i det här fallet mycket lätta) diskussioner om det militära etablissemangets förhållande till det civila samhället och politiken. Jag hoppas att nu när genusfrågan är behandlad och ur världen så kan Weber återgå till det mer intressanta fokus han hade i originalet. Jag är egentligen inte avskräckt, för det var inte alls dåligt egentligen, och kommer nog att fortsätta att avverka en Harrington-bok nu och då.

Se även nästa del, The Short Victorious War

Kommentera

