Maria Lang-uppladdning!

På måndag skulle Dagmar Lange alias Maria Lang ha fyllt 100 år. Med anledning av det håller Fiktiviteter temadag imorgon, som jag såklart inte kunde låta bli att hoppa på. Då var jag såklart tvungen att passa på att läsa om lite gammalt, och läsa lite för mig nytt också. Dessutom passade det bra ihop med en fullpackad vecka på jobbet med lite typisk lättsam avslappningsläsning, som deckare är för mig. Farligt att förtära (omläsning), En skugga blott och Camilla vid skiljevägen (nyläsningar) blev det. 20140328_205528Det är bara att konstatera att Lang är den enda som verkligen kan mäta sig med Agatha Christie när det kommer till en äkta pusseldeckare, men också att (som många har påpekat) kvaliteten är högst i hennes tidigare verk, och sen går det långsamt utför. Jag känner igen mig lite i moderna kriminalserier för TV – ta till exempel CSI eller Bones, som i början är riktigt högkvalitativa, men efter ett tag blir det tydligt att författarna börjar få slut på idéer, de har ju redan gjort allt minst en gång, och dessutom känner de säkert pressen att bräcka sig själva. Varje säsong måste bli bättre än den förra. Själv brukar jag använda som måttstock att när serien börjar handla lika mycket om de stående karaktärernas relationer till varandra som det faktiska brottet, så har de spelat ut sin roll. Det stämmer till viss del på Langs böcker också – Camilla vid skiljevägen är ett tydligt exempel.

Tryckår för Langs böcker - det är tydligen relevant!

Tryckår för Langs böcker – det är tydligen relevant!

Intrigen är faktiskt rätt svag, och möter egentligen inte de krav som jag ställer på en pusseldeckare (och som de andra två med råge uppfyller), utan det som ska fånga oss läsare är istället att Christer Wijk, eller framför allt då hans hustru Camilla blir personligt involverad (det händer förvisso i många andra av Langs böcker att Christer Wijk eller Puck blir personligen inblandade, men det är oftast i marginalen jämfört med själva mördarjakten). Av den anledningen måste jag erkänna att jag inte är särskilt förtjust i hovsångerskan Camilla Martin. Intet ont om henne egentligen, och jag uppskattar Langs skildring av en kvinna i karriären, men de böcker där hon är framträdande är tyvärr ofta inte vad jag förväntar mig att få av en bok med Maria Lang på omslaget.

Nog om det, de andra två böckerna var i alla fall precis vad jag hade förväntat mig och behövde, och nu ser jag med spänning fram emot att få se hur det digra programmet för morgondagens Lang-dag ska utveckla sig!

One thought on “Maria Lang-uppladdning!

  1. Pingback: Grattis Maria Lang! – Fiktiviteter

Kommentera

