55 frågor

Jag har låtit den här bloggen i huvudsak handla om böckerna och läsningen, och ganska lite om mig som person. Dels för att jag inte är så förtjust i att dela med mig av min vardag till vem som helst, och dels för att det ju är själva böckerna som jag vill ska ha fokus här. Dock så vet jag ju läsning är något väldigt individuellt och subjektivt, och det kan vara svårt för dig som läsare av min blogg att veta om mina rekommendationer passar just dig, för det skulle ju kräva att vi har likheter med varandra som läsare. Därför försöker jag här, med en lång radda frågor jag snott från andra bloggar, presentera mig själv lite bättre – inte som person utan som läsare. Varsågoda.

1. Favoritbok i barndomen?
Det har förstås skiftat väldigt med åren, från början säkert Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta och Ronja Rövardotter (ni ser, fantastiska inslag redan då), men nån gång i mellanstadiet fick jag tag i Jules Vernes Den hemlighetsfulla ön, och sen var det nog rätt konstant min favoritbok i flera år, tills jag upptäckte att det fanns en hel hylla på biblioteket märkt ”Fantasy”…

2. Vad läser du just nu?
Storm Front, första boken om Harry Dresden.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Jag brukar inte reservera böcker på biblioteket, för det slutar bara med att jag inte har tid att hämta ut dem, och då kanske jag i onödan blockar en bra bok för någon annan som vill låna.

4. Dålig bokvana?
Att hänga mig fast vid och köpa (!) och läsa ut serier som jag en gång börjat på, fast än jag inte tycker att de är särskilt bra. Ett utslag av OCD, kanske?

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
En trave Maria Lang och en ungefär lika stor trave blandat från SF/Fantasy-hyllan. Plus en klassiker, få se om jag får sinnesro nog att läsa ut den…

6. Har du en läsplatta?
Nej. Det funkar inte för mig.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Egentligen vill jag läsa en i taget, men ibland så bara känner jag så väldigt för att läsa något annat, och ibland är det tråkigt, och ibland har man inte med sig boken man håller på med och får impulsköpa en ny, så slalomläsning är inte helt obekant.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, det har blivit mindre slalomläsning, eftersom att jag ju i huvudsak skriver om böcker i samband med att jag läst ut dem, och en vill ju helst att blogginläggen ska bli någotsånär jämnt fördelade över tiden.

9. Sämsta boken du läst i år?
Eftersom att det är rätt tidigt av innevarande år så väljer jag att tolka frågan som ”under det senaste året”, och då har väl få bloggläsare undgått mina inte så imponerade synpunkter på Wheel of Time?

10. Bästa boken du läst i år?
Det är jämnt mellan The Lies of Locke Lamora och Wool-serien, men jag tror Lamora vinner, faktiskt.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta längre. Eftersom att mitt uttalade syfte med läsning numera är nedvarvning och återhämtning (snarare än bildning och vidgande av perspektiv), så läser jag vad som faller mig in, och det hamnar ofta innanför bekvämlighetszonen.

12. Vilken är din bekvämlighetszon?
Den kan nog enklast sammanfattas som ”de flesta kapitelböcker som SF-bokhandeln saluför”. Ni fattar.

13. Kan du läsa på bussen?
Ja! Om jag nu åker buss, så är det ett utmärkt ställe att läsa på. Eller tåg. Eller spårvagn. Eller tunnelbana. Eller flyg. Eller i bilen (helst om någon annan kör). I kollektivtrafiken har jag gärna musik i lurar för att avskärma mig och fokusera på boken, men det funkar utan också.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
På rygg i soffan med en katt på magen och choklad inom räckhåll.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Om jag ska låna ut böcker så måste det finnas en koppling mellan hur mycket jag älskar just den boken och hur mycket jag litar på personen som lånar. Det finns människor som får låna vad de vill ur min hylla, medans andra skulle jag bara låna ut vissa pocketar till (ofta är det dock så att de jag inte skulle vilja låna ut till, inte heller vill låna böcker av mig, så det hänger väl ihop). Till saken hör väl också att jag ofta köper böcker jag redan har läst, om jag tycker de är bra. Detta just i syfte att kunna låna ut dem till andra människor som jag tror också skulle gilla dem. Jag tycker det är otroligt roligt när någon frågar mig om boktips, då tar jag det som en utmaning att hitta en bok som jag tror skulle passa just dem. Det är också otroligt roligt när någon vill låna någon av mina favoritböcker, så att en kan jämföra intryck sen…

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej! Hundöron, brutna ryggar, anteckningar, kladd, allt sånt är nära helgerån enligt mig. I unga år sydde jag ett tygfodral till mina böcker så att de kunde åka i skolväskan utan att bli kantstötta. Nu har jag väl dämpat mig lite (se föregående fråga), men jag vill fortfarande att böckerna ska se snygga ut i hyllan.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej, enligt ovan. Däremot så borde jag (som någon jag såg på en annan blogg) börja föra en citatbok, för det är ofta att jag faller för en mening eller formulering, men den är nästan alltid bortglömd innan boken är avslutad.

18. I studierelaterade böcker då?
Nej. Jag tycker inte det är praktiskt, jag för indexerade anteckningar på separat papper.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Originalspråket, om det är svenska eller engelska (de enda språk jag behärskar bra nog att läsa vuxenböcker på). Jag undviker aktivt att läsa böcker med originalspråk engelska på svenska, jag tycker att de ofta tappar enormt i översättningarna (värst i sammanhanget var nog Neil Gaimans Neverwhere, där frustrationen över den kassa översättningen ibland tog överhanden över läsupplevelsen).

20. Vad får dig att älska en bok?
Svårdefinierat, men bland annat solida karaktärer, normbrytanden som fungerar och drastiska, oväntade vändningar verkar funka bra på mig.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Jag försöker att inte rekommendera böcker generellt, utan snarare på formen ”Om du gillade ….., så kommer du att gilla den här”, eftersom att läsupplevelser är så otroligt subjektiva.

22. Favoritgenre?
SF och fantasy, som ovan. Ska man vara mer specifik, så föredrar jag oftast social science fiction framför rymdopera. Fantasy är lite svårare att kategorisera, men jag är petig med karaktärerna och sammanhanget.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Det är många genrer jag sällan läser, men det vore roligt få inspiration för en ”klassiker” eller två ibland. Och serier! ”Graphic novels”, alltså. Det finns så mycket där ute som verkar så väldigt bra, men jag är så dålig på att läsa dem – jag suger i mig texten i mitt vanliga tempo och stannar inte upp och tittar på bilderna, så då missar man ju rätt mycket.

24. Favoritbiografi?
Biografier är ju inte den vanligaste genren jag läser, men Dressed to kill var fantastiskt intressant.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja. Jag tror inte jag blev särskilt hjälpt, dock.

26. Favoritkokbok?
Vår kokbok. Den är en kokbok, en grundläggande instruktionsbok och ett historiskt dokument samtidigt.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Märkligt nog The Iron Wyrm Affair, men den var mest inspirerande utifrån perspektivet ”kan inte jag göra det här bättre själv?” 🙂

28. Favoritlässnacks?
Choklad och te.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag är ju sur och tvärsöver och brukar vägra att läsa böcker bara på basis att de har blivit hypade. Men det fall då hypen var mest oförtjänt är nog ändå Hypnotisören (eller kanske Wheel of Time, men hur ska man se på en bok som blir hypad när bara en tjugondel av den kommit ut?).

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag vet inte, jag brukar försöka undvika att läsa vad kritikerna skriver.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag blir förstås glad när jag har läst en bra bok och därmed kan ge den positiv kritik, men jag har heller inga problem med att dela ut negativ kritik, eftersom att all kritik är subjektiv, och säger därmed inte särskilt mycket om boken utan mer om min läsning av den.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Franska (Jules Verne på originalspråket!) eller ryska (Nick Perumov och Dmitrij Gluchovskij, till att börja med).

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Bland skönlitteratur är det definitivt American Psycho.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Ingen som jag kan komma på. Jag är inte en sån som behöver ha lampan tänd efter att ha läst Stephen King.

35. Favoritpoet?
Lyrik är en genre jag har svårt att ta till mig, men Karin Boye har alltid tilltalat mig.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
När jag var liten så hade min mamma en regel att jag inte fick låna mer på biblioteket än att jag kunde bära det själv, och det var ofta ett problem. Jag stoppade böcker i min påse, lyfte lite i den, ”jo, en till orkar jag nog..eller kanske två?”, stoppad ner ett par till, provlyfte igen… Jag minns det fortfarande tydligt. Numera försöker jag att inte låna mer än vad jag realistiskt tror att jag hinner läsa ut innan lånetiden går ut.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Alltför ofta, tyvärr.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Oj, det finns många. Nästan hela Robin Hobbs Realm of the Elderlings-persongalleri, men kanske främst Fitz, narren och Kettricken. Sherlock Holmes. Polgara Besvärjerskan från Eddings böcker (även om det nog är att kategorisera som ungdomskärlek).

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Svårare, jag vill ju ha en skurk som inte är ond per definition, för det är inte rimligt, utan snarare någon som gör normala och vettiga saker utifrån sin egen verklighetsuppfattning. Då går rätt mycket fantasy bort, men som vanligt är Robin Hobb räddningen, både Royal/Kunglig, Kennit och Hest Finbok är utmärkta skurkar och samtidigt verkliga, rimliga och rationella personer. Jag kommer även att tänka på Jadis från Narnia, men det var länge sen jag läste dem.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Förmodligen kriminalromaner eller deckare av en författare jag redan läst något av (för kvalitetskontrollen), eller någon gammal favorit ur hyllan för omläsning. Då vet jag att jag får vad jag förväntar mig, det blir mest avslappnat så.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Det är förmodligen någon lång övning där man aldrig fick tid och/eller möjlighet att ta fram boken ur stridssäcken, men kanske att det vid enstaka tillfällen kan ha varit så länge som en vecka.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Det finns nog några, men oftast så tvingar jag mig igenom en bok jag har påbörjat. Däremot finns det ett antal serier som jag har börjat på men aldrig avslutat, exempelvis Sword of Truth och Eddings Dreamers-serie. Cryptonomicon och The Atrocity Archives står på mitt sängbord, jag ska avsluta dem… nån gång…

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Andra intressanta saker som händer runtomkring – numera oftast min smartphone.

44. Bästa filmatisering av bok?
Sagan om Ringen-trilogin. Det finns säkert människor där ute som kommer att tycka att jag är dum i huvudet eller hädar, men jag vill faktiskt säga att jag tycker att filmerna på många sätt är bättre än böckerna.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Starship Troopers. Det är en riktigt bra bok, och en helt okej film (om man gillar den typen), men de har inte mycket med varandra att göra. Och sen måste man kanske nämna 2001 – A Space Odyssey, men där var det ju snarare så att boken man skrev utifrån filmmanuset blev mycket bättre än själva filmen…

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Jag vet inte, men det har garanterat fyra siffror och börjar inte helt säkert på en etta…

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig, varför skulle jag göra det? Då kan man ju råka läsa något som man inte borde veta, så är boken halvt förstörd…

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Det händer inte ofta, men när det händer så är det oftast för att den var tråkig och jag glider iväg längs andra vägar i slalomläsandet. Det har nog aldrig hänt att jag lagt ned en bok i vredesmod.

49. Har du dina böcker organiserade?
Efter hjärtat – böcker jag gillar mest är mest centralt placerade. Sen spelar genre in, och format, eftersom att alla böcker inte får plats på alla hyllor. Organisationen av min bokhylla är en pågående skapandeprocess, och senast jag flyttade tog det nog en heldag att få in böckerna på nåt sätt som jag är bekväm med.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Om jag gillar dem och vill kunna dela med mig av dem till andra behåller jag dem (eller köper dem, om det var en lånad bok till att börja med). Gillar jag dem inte försöker jag ge bort dem på Bookmooch, och går inte det så blir det nån second hand-butik.

51. Finns det böcker du undviker?
Allt som har omslag som är rosa och/eller har motiv som inkluderar högklackade skor, shoppingkassar eller make up-artiklar. Filmomslag, om jag kan. Mycket annat också, men det var väl det enklaste.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Skrivbordskrigarna.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Soulless.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Strindbergs stjärna.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Jag känner inte skuld för något jag läser (även om jag ibland kanske känner ett behov av att förklara mig), men bästa nöjesläsningen är en bra fantasyserie eller en riktigt bra pusseldeckare, helst av Agatha Christie eller Maria Lang.

Kommentera

