Storm Front

stormfrontHarry Dresden – Wizard
Lost items found. Paranormal investigations.
Consulting. Advice. Reasonable Rates.
No Love Potions, Endless Purses, or
Other Entertainment.

Storm Front är första boken om Harry Dresden, som jag har förstått det en början på en rätt lång rad av fristående böcker. Det här är vad Katharine Kerr försökte imitera och misslyckades fatalt i License to Ensorcell. Här sammansmälter klassisk noir med urban fantasy utan att för dens skull gräva ned sig i klichéer – framför allt lyser mitt noir-hatobjekt, femme fatale, med sin frånvaro, och har ersatts med en kvinna som agerar på männens arena i kraft av sin kompetens och inte sin sex appeal. Det är som att läsa en vanlig, avslappnande kriminalroman utan alla tråkiga inslag med alkoholiserade poliser med kraschade äktenskap alt. dagishämtningar och bråk vid frukostbordet. Och med lite vampyrer och demoner istället. Det passar mig som hand i handske. Jag är inte himlastormande förälskad och dammsuger bokhandlarna efter kommande böcker i serien, utan jag känner mig lugn och trygg i förvissningen att nästa gång jag behöver en bok att verkligen koppla av med, så kommer nästa del i serien om Harry Dresden att finnas där.

2 thoughts on “Storm Front

  1. Haha, jag skrev färdigt en recension av den här boken för bara några minuter sen (tidsinställt inlägg) och sen såg jag det här inlägget. Greats minds etc. 🙂 Jag blev inte heller totalsåld, men kommer nog ge bokserien några fler försök och se om jag fastnar.

    • Roligt! Great minds, precis… 🙂 Jag gillade den ju såpass att jag gärna vill läsa resten, men jag känner inte nåt trängande behov att göra det nu-nu-nu, som med vissa andra serier. Men det är på ett sätt rätt skönt, särskilt med tanke på hur många böcker det verkar finnas… Det ska bli spännande att se vad du skrivit i alla fall! 🙂

Kommentera

