Påsk-loot!

Fantastisk Fiktion har spenderat påskledigheten enligt rutin, vilket för den oinvigde alltså innebär Göteborg och GothCon. Egentligen kanske det inte är ett läs-evenemang, men det är definitivt ett av den svenska nördkulturens största återkommande högtider (varje påsk!), och dessutom brukar alltid SF-bokhandeln vara där, så det är sällan plånboken kommer därifrån oantastad.  I år var det särskilt litterärt med släpp av nya Mutant: År Noll (okej, kanske inte en bok, men man kan läsa det iaf!) och H.P. Lovecraft-musikalen En shoggoth på taket, som var episkt bra men som tyvärr inte (för tillfället såvitt jag vet) har några fler föreställningar inplanerade. Om de ändrar sig och du får chansen, se till att se den! Jag har inte läst mycket Lovecraft, men satt ändå där i min bänk och skrattade så jag nästan grinade… 🙂

20140424_200931

Påskhelgen 2014 – da loot

Jag började dock hela helgen med att göra bort mig grundligt. Jag håller just nu på att läsa den mörka (och fantastiska, än så länge) fantasyserien The First Law, som börjar med The Blade Itself. Eftersom jag bara hade några kapitel kvar i den så packade jag klokt nog ned andra delen också, så att läsningen skulle räcka hela långhelgen. När jag kommer fram och packar upp så inser jag dock att jag har missat att få med mig den boken jag faktiskt höll på att läsa, och har bara fått med mig uppföljaren. Paniik! Nåja, jag fick impulshandla senaste numret av Nemi så att jag klarade mig under kvällen, och sen var som tur böckerna lånade, och dessutom bra så långt, så jag kunde smita in på SFbok på konventet och köpa en egen uppsättning (som turligt nog råkade finnas bland de fåtal böcker de hade med sig till konventet), puh.

Tack vare ytterligare ett besök på SFbok (den här gången i butiken nere på stan) blev looten diger även denna gång. Det blir en dyr månad det här, med Andra Världar nu i helgen också.. Men jag kunde inte låta bli när bokhandelns blogg tipsade för några veckor om att de fått in en nyutgåva av Monster och hjältar på himlavalvet. Finns det någon bok som jag minns tydligt från min barndom så är det den – det väckte hos mig ett intresse för grekisk mytologi som lever än, och jag lyssnade på den inläst på kassett så många gånger att jag närmast kunde den utantill. Idag märks kunskaperna mest i frågesportsprogram och att familjens ena katt heter Theseus, men det ligger mig fortfarande varmt om hjärtat. Nu måste jag bara hitta några barn i lämplig ålder som jag kan tvinga att lyssna när jag läser dem….

Glad påsk till er alla!

Kommentera

