I stundens hetta

9137137808Den moderna svenska kriminalromanen är lite som prinsesstårta – när vi beställer den så vet vi vad vi vill ha, och den måste smaka ”på rätt sätt”, så som vi förväntar oss, annars blir vi besvikna. Trots det så finns det både bra, dåliga och extremt dåliga exempel på båda. Viveca Stens I stundens hetta har både grön marsipan och vaniljkräm och allt det där andra som vi förväntar oss, men jag känner inget behov av att gå tillbaka till just det konditoriet igen. För att släppa metaforen, så var boken precis vad jag behövde när jag tog upp den som nedvarvningsläsning under en intensiv jobbvecka, men den bjöd inte på några direkta överraskningar – alla de vändningar och överraskningar författaren har förberett för mig som läsare har jag sett så många gånger förut att jag kan se hela vägen till utfallet så snart den första, minsta lilla antydningen kommer. Miljön är ny förstås (jag har inte läst något av Sten innan), en skärgårdsö full med berusade ungdomar på midsommarafton. På midsommardagens morgon ligger en av ungdomarna död på en undanskymd del av stranden. Ett inte helt orealistiskt scenario. Nåja, jag fick ut vad jag behövde, och genomläsningen hade ingen ton av genomlidande, även om jag inte känner något större behov av återbesök till just det här författarskapet – det finns mer engagerande kriminalromaner där ute.

3 thoughts on “I stundens hetta

Kommentera

