Sorry

Det var länge sen jag läste en renodlad thriller, men Sorry är definitivt en sådan. Det var också länge sedan jag läste något med annat originalspråk än svenska eller engelska, frågan är om jag ens har läst något med ursprungsspråk tyska förut i modern tid? Kanske är det därför, kanske är det på grund av den ibland bristfälliga översättningen som gör att jag tycker att prosan känns lite trög, men så är det i alla fall.

Den svenska upplagans omslag - man behöver inte gissa så länge på genren iaf...

Den svenska upplagans omslag – man behöver inte gissa så länge på genren iaf…

I början av boken får vi följa fyra vänner som startar ett företag med affärsidén att be om förlåtelse å andras vägnar, därav bokens titel. Men innan detta händer har läsaren fått se ett minst sagt grisigt och välplanerat mord. Och det är väl ingen skräll att de tu skola mötas innan boken är slut. Men vägen dit är lång, och för mig en smula osammanhängande. Jag har svårt att sympatisera med de dagdrivande, rökande huvudpersonerna, och är inte direkt lagd åt det hållet att jag blir skrämd  av våldet och råheten heller – det känns mest onödigt, faktiskt. Trots allt detta har berättelsen, när den väl kommit igång, ett driv framåt och jag vänder blad otåligt och väntar på att sammanhangen ska träda fram. När de väl gör det känns de kanske lite väl konstruerade, men inte helt orimliga ändå. Det laboreras med olika berättarperspektiv och olika subjekt för att.. tja.. i vissa fall medvetet för att föra mig bakom ljuset, skulle jag tro, och i vissa fall för att ”byta kameravinkel”, så att säga. Det fungerar ofta rätt bra, men ibland blir hoppen så snabba och korta att jag tappar tråden och därmed också engagemanget i berättelsen.

Sorry är väl ingen dålig bok egentligen, om man vill ha en läskig thriller att skrämmas av i läsfåtöljen, men den lite röriga berättartekniken och de oengagerande huvudpersonerna gör att jag inte direkt hoppar upp och ned av glädje. Sen att boken redan på omslaget berättar vad jag ska känna om den känns lite förmätet, om jag ska vara ärlig?

Recensionsex från Lind & CO

Kommentera

