Ut ur tiden

20140601_193841

Det är alltså den svenska utgåvan jag har läst, men den verkar inte finnas att köpa, så jag länkar till originalutgåvan på Goodreads istället.

Novellsamlingar verkar vara min grej den här terminen, från praktiskt taget inte några i flera år till.. rätt många, i alla fall. Ut ur tiden är en SF-novellsamling för barn eller yngre tonåringar, och jag sprang på den i en secondhandbutik för ett tag sen, och kom ihåg att jag läste den i högstadiet. Uppenbarligen måste den ha gjort intryck på mig, eftersom att jag kom ihåg den, så varför inte köpa?

Man ska ju passa sig för att i vuxen ålder läsa om böcker man läste som ung, man kan bli fruktansvärt besviken. Den här mindes jag inte så mycket av, så kanske var det lite på grund av det som jag var riktigt nöjd med den. Det är såklart en barnbok och måste läsas som en sådan, men jag hade definitivt utbyte av den även som vuxen. Den har ett enkelt språk, men berättelserna är kanske enkla men långt ifrån banala. Mina favoriter blir Robert Westalls Gravurna, som ger en värdig och samtidigt känslosam bild av mötet med en annan civilisation, samt Louise Lawrences båda bidrag  Undergången är evig och Rigels ljus. Den förstnämnda är en enkel tidsreseberättelse (som jag ju erkänt har svårt för), men som hanterar de potentiella paradoxer på ett barnsligt uppenbart men grymt sätt. Den andra, Rigels ljus, är som en bakvänd Stranger in a Strange Land-berättelse som visar att en novell inte behöver sakna djup bara för att den är skriven för barn eller faller i facket science fiction.

Kommentera

