Tidsresenärens hustru

Nån gång med ojämna mellanrum brukar jag läsa en bok som inte kan klassas som genrelitteratur, och oftast blir jag besviken (senast var det En dag, och se hur det gick..) Den här gången blev det Tidsresenärens hustru, ett val som jag inte ångrar. Vi får möta Henry och hans hustru Clare, som kanske skulle ha varit ett helt normalt gift par om det inte hade varit för Henrys genetiska sjukdom (som han är ensam i världen om), som gör att han lite slumpmässigt ibland försvinner, för att dyka upp naken och illamående på en annan plats och i en annan tid. Efter några minuter eller timmar kommer han lika förvirrad tillbaka ungefär därifrån han försvann. Mellan tidsresorna fylls sidorna av sextiotalspunk, kaffe och tysk poesi, men det är kärleken mellan Henry och Clare som allt kretsar kring.

tidsresenarens hustruTidsresenärens hustru är en renodlad relationsroman, även om det finns vissa som vill kalla den science fiction, men jag vägrar. Det enda drag av SF som boken har är just Henrys tidsresor, men de används inte så som tidsresor normalt gör i science fiction, det vill säga för att utforska andra världar och samhällen, utan utgör enbart en komplikation, en osportslig fördel och en egenart i förhållandet mellan Henry och Clare. Jag är ju, som ni kanske vet, normalt inte särskilt förtjust i kärleksromaner. Jag inser när jag läser den här boken mitt svala förhållningssätt förmodligen bottnar i att att den typen av berättelser brukar spinnas kring problem i relationen (det är klart att de måste – finns det inget problem så finns det ingen berättelse), men de problemen brukar normalt finnas mellan huvudpersonen  och den person hen har en relation med (eller någon annan person som ska hålla på och lägga sig i nåt de inte har med att göra), och de brukar i de allra flesta fall bottna i kommunikationsproblem. Att de inte talar med varandra, inte lyssnar eller inte vågar anförtro sig åt varandra. Eller att de lyssnar mer på någon utomstående än på den de faktiskt älskar. Jag tycker i de flesta fall bara att detta är frustrerande och blir förbannad på att karaktärerna uppför sig så omoget att det inte blir nån glädje i läsningen. Sålunda icke i detta fallet.

Den stora styrkan, men också det stora problemet som måste hanteras och övervinnas, i Clares och Henrys relation är förstås Henrys tidsresor. Att han reser både framåt och bakåt i tiden och träffar Clare vid många olika stadier både i hennes och sitt eget liv gör förstås deras relation helt unik, och jag tycker författaren skildrar detta på ett mycket inkännande och trovärdigt sätt, som gör mig alldeles varm inombords när jag läser. Samtidigt är det ju inte så lätt att vara gift med någon som kan försvinna lite slumpmässigt när som helst, och sedan återkomma blodig efter en timme, och under den tiden (som för honom har varit fyra timmar) har hunnit både stjäla sig kläder och blivit provocerad till slagsmål. Det är inte heller lätt för Henry, som ju vet vad han utsätter sin hustru för, men det står utom hans makt att påverka.

Niffereggers skildring av Henrys och Clares relation får mig att tänka på att leva tillsammans med någon som har en psykisk sjukdom. Kärleken övervinner mycket, men ibland tar osäkerheten och otryggheten överhanden, och även när det är bra så går Clare och undrar när nästa ”skov” kommer. Med den tanken i bakhuvudet under andra halvan av läsningen fick boken ännu en mycket angelägen dimension.

Det här är inte en bok som jag kommer att köpa och ställa i hyllan för att kunna läsa om och om igen, men jag hade svårt att lägga ned den och det säger mycket när det kommer från mig och handlar om den här typen av bok. Kombinationen kärlekshistoria och tidsresor gör sig förvånansvärt bra ihop, och både Henry och Clare är så trevliga och sympatiska (utan att vara så där smetigt idealiserade) att jag inte kan låta bli att känna med dem hela vägen till sista sidan.

Kommentera

