The Best Time Travel Stories of the 20th Century

the-best-time-travel-stories-of-the-20th-century-stories-by-arthur-c-clarke-jack-finney-joe-haldeman-ursula-k-le-guinÄnnu en novellsamling detta novellsamlingsår, denna gång på ett tema som jag försöker hävda att jag inte gillar, men som tillslut har vunnit över mig – det här är bitvis riktigt bra. Som titeln beskriver så är detta en samling av berättelser som på ett eller annat sätt handlar om tidsresor. Och här är det alla sorter – bakåt och framåt i tiden, med utgångspunkt från nutid, dåtid och framtid. Det är avsiktligt och slumpmässigt om vartannat, det är tidsmaskiner och märkliga tabletter och slumpmässiga åskväder. Såklart finns det vissa noveller som inte är lysande, och även om den är helt okej så är jag lite besviken på Ray Bradburys A Sound of Thunder, jag hade väntat mig mer av den (och av upphovsmannen till Farenheit 451). Om SF och tidsresor låter lockande är The Best Time Travel Stories of the 20th Century värd att läsa i sin helhet, men ta lite i taget – jag blev lite yr nånstans kring den tionde tidsreseberättelsen. Mina favoriter efter avslutad läsning är Arthur C. Clarkes Time’s Arrow, briljant i sin enkelhet, Nancy Kress The Price of Oranges och slutligen Connie Willis  Fire Watch, som skruvar syftet med tidsresor på ett för mig helt nytt sätt.

Kommentera

