A Fire Upon the Deep

A Fire Upon the DeepDet var länge sen jag fick A Fire Upon the Deep rekommenderad till mig, men sådär som det blir ibland så har den stått i hyllan rätt länge innan jag kom till den. Det var också länge sen jag läste science fiction i sin renaste form på detta sätt. I A Fire Upon the Deep finns mänskligheten kvar, men planeten Jorden är så långt bort i kronologin att den inte ens nämns. Resor i många gånger ljusets hastighet är vardagsmat och galaxen är enorm och kryllar av olika livsformer och civilisationer. Flera saker händer samtidigt. Ett litet rymdskepp på flykt undan något nödlandar på en planet där någon form av kollektivt tänkande hundvarelser utgör den intelligenta livsformen. En mystisk existensform breder ut sig över civilisationer och planeter som en pest. En Power – såvitt jag förstår någonstans mellan en artificiell intelligens, en transcendent varelse och en gud – manifesterar sig i en mänsklig-liknande form och gör affärer med Ravna Bergsndot, en mänsklig arbetare på arkivet hos en stor sambandsnod i det galaktiska internetet.

Rymdopera är inte min favoritgren av science fiction egentligen (Star Wars undantaget), och det tar lång tid att komma in i den här boken. Vinge förklarar inte ett ord av någonting, utan kastar in mig som läsare i handlingen och låter mig dra mina egna slutsatser bäst jag kan. Det gjorde definitivt boken trögstartad, men jag förstår också tillräckligt för att berättelsen ska kunna bära upp sig själv ända till slutet. Enligt mig är bokens särart och dess största styrka den världsbild som Vinge målar upp, med ett enormt universum oförståeligt fullt med livsformer av olika slag, men som fortfarande har sina begränsningar och brister. Som människor kommer vi alltid att vara begränsade i vår förmåga att föreställa oss varelser som lever under radikalt andra förutsättningar, men Vinge gör den bästa insatsen på området som jag kan komma på, och vill man ha inspiration för att försöka tänka så långt utanför vår humanoida box som man kan komma är A Fire Upon the Deep ett bra ställe att börja på.

Kommentera

