A Wizard of Earthsea

Det är alltid svårt att skriva saker om klassiker, för där är allt redan sagt, och Ursula Le Guins A Wizard of Earthsea är väl så nära klassiker man kommer i fantasy-genren, Tolkien undantagen. Det är den första, fristående delen i berättelsen om magikern Ged, och som i huvudsak avhandlar hans vuxenblivande och berättar om hur han går från ung pojke till ung, mäktig trolllkarl. Det låter ju som att ”vi har hört den förut”, och det stämmer väl förvisso, men den är ju klassiker av en anledning. Le Guin har ett mäktigt språk som förtrollar, även om jag har svårt att sätta fingret på exakt hur. Historien berättas i tredjeperson och på ett väldigt distanserat sätt jämfört med många andra ungdoms- och fantasyböcker. Den ur den aspekten mest lika bok jag kan komma att tänka på är Across the Nightingale Floor, men jag har i det här fallet inga problem att känna mig nära och sympatisera med huvudpersonen, så som jag hade när jag läste den.

Wizard Earthsea 01Som vanligt så berättar Le Guin en enkel berättelse på ytan och en djupare och allvarligare därunder – det är vad som sätter hennes böcker i en helt annan klass än de vanliga dussin-fantasy och sf-berättelser som försöker imitera, men som bara lyckas med en blek kopia av den ytliga händelsen, och helt missar poängen (lite som när yngre kollegor ska hålla övningar med soldaterna och planerar sin övning utifrån sin egen upplevelse av en på ytan liknande övning, och helt missar att ställa sig frågan om vad syftet med övningen är). A Wizard of Earthsea är en spännande historia med magiker, drakar och skuggmonster från dödsriket, men också en berättelse om kraft och motkraft, om balans och eftertanke. Dessutom är den förhållandevis lättläst och jag skulle inte tveka att sätta den i händerna på alla ungdomar som tuggat sig igen Harry Potter-böckerna och ser sig om efter mer. Själv kommer jag nog gärna att läsa de övriga böckerna i serien också.

Kommentera

