Drömmarnas boning

För ett tag sen citerade jag en vän som inte läser svensk science fiction för att den nästan alltid är för pretentiös. Drömmarnas boning är, enligt mig, ett typiskt exempel på detta. Lite lång för en novell, alldeles för kort för en roman, och oklart vad som är meningen egentligen. drommarnas-boningBoken är utformad som en ”rapport” (det är så han kallar det, men egentligen verkar det mest som osammanhängande, anekdotiska dagboksanteckningar) skriven av en forskare på den framtida forskningsstationen ”Drömmarnas boning”, som ska handla om missförhållandena på stationen. Allt enligt vad som sägs av bokens baksida och bokens berättare, men ingenstans får jag se något av vardagen på den aktuella stationen. Jag får istället läsa berättarens ”rapport”, samt mot slutet av boken ”ledningens” kommentarer på denna. Det kan vara så att det är tänkt att jag där ska bli förvånad för att berättarens syn på saker bestrids, och hans subjektiva perspektiv utmanas av en osynlig opponent, men eftersom jag redan hade avfärdat berättaren som en foliehatt så blir det inte någon intressant vändning av det hela. Språket är väl tänkt att vara formellt och byråkratiskt men jag upplever det som arkaiskt och uppstyltat, men inte konsekvent utan ibland så trillar det in extremt vardagliga och talspråkliga ord, som att den som skriver inte riktigt är hemma i sitt eget språk.

Det är kanske uppenbart att jag inte är särskilt imponerad. Kanske kan man se boken som en betraktelse över verklighetens subjektivitet, men i så fall är det ingen elegant sådan. Kanske kan man se det som en studie i härskartekniker, men det är ingen elegant sådan heller. Nej, jag väntade mig faktiskt bättre från Affront.

Recensionsex från Affront

4 thoughts on “Drömmarnas boning

  1. Pingback: Affrontsöndag | Smutstiteln

Kommentera

