Tema: Bortom det västerländska

Dags för tema i Fenix igen! Och den här gången var det en riktig utmaning. Försök själv att hitta bra fantastiskböcker som inte är skrivna av vita, västerländska personer och/eller handlar om samhällen baserade på det västerländska, befolkade av vita människor. Jag måste själv skämmas att erkänna att det inte fanns många sådana i min hylla. Om man börjar lätt, och bara letar efter böcker som i alla fall inte har en vit huvudperson kunde jag hitta några: A Wizard of Earthsea, Rivers of London och Anansi Boys.

20140929_150254Det finns gott om böcker som är skrivna av västerländska författare, men som handlar om andra kulturer: Obsidian & Blood, Stormdancer, Across the Nightingale Floor, American Gods, novellen Doften av mango ur Maskinblod 3 och Imperiets dotter-serien, bara för att ta upp de jag har recenserat här på bloggen. Fyrahundra mil på Amazonfloden och Voltaires Zadig är två klassiker i den här kategorin. Men ofta finns det ingen spänning, ingen exotisk känsla, inget främmande, i de här böckerna – det känns som att de (flesta) utspelar sig i ett Europa med kulisser framför fasaderna och de vita människorna på gatorna bär gummimasker. Tyvärr, för det är oftast dessa böcker som är lätta att få tag i och finns översatta till svenska.

Bättre exempel, som kanske ibland är skrivna av någon som bor i ett västland, men som ändå har en stabil förankring i en annan kultur, är de som följer: The Hundred Thousand Kingdoms, fledgling, Redemption in Indigo, The Conjure Woman, Kalpa Imperial, The Palace of Illusions, Who Fears Death, Tales of Moonlight and Rain, Nick Perumovs Nekromantikern-böcker, Metro 2033 och  Roadside Picnic, för att nämna de som finns recenserade här. Ska man bara läsa en bok i den här kategorin, så rekommenderar jag ändå att det blir So long been dreaming. Som novellsamling så erbjuder den många perspektiv på få sidor, och i och med sitt tema så har den också inbjudit till författarna att slå in på spåret kulturkrock och ge perspektiv på hur smal den västerländska kulturella normen är, från någon som bara baserat på sitt utseende eller sitt namn faller utanför den.

För en djupare presentation av och analys kring allt detta rekommenderar jag att du köper Fenix 5/14 (finns att köpa här). Och om du bara ska läsa en av mina artiklar i Fenix någonsin, så rekommenderar jag att det blir den här. Mina egna vyer har vidgats enormt av att läsa de här böckerna, och jag önskar att alla entusiastiska läsare av fantastik får göra samma resa som jag. Om du känner till fler fantastikböcker skrivna av människor med kulturell förankring utanför västvärlden så tar jag jättegärna emot tips, skriv kommentarer här eller mejla fantastiskf snabel-a gmail punkt com.

PS: Ni som känner för det kan ju ta det som en utmaning att försöka lista ut nästa månads tema i förtid, utifrån de titlar jag recenserar. Nästa borde inte vara alltför svårt… 😉

3 thoughts on “Tema: Bortom det västerländska

  1. Det här tycker jag är jätteintressant. Jag har läst flera av böckerna du nämner, och gillar också de vidgade vyerna. Ett annat författarnamn är Lavie Tidhar (Israel), som också har jobbat med Apex-antologierna för sf från andra delar av världen. Lauren Beukes är ett annat namn, hon kommer ju från Sydafrika.

    Kul också att personer som kanske är solitt västerlänningar ändå oftare väljer att lägga märke till att resten av världen finns. Som Ian MacDonald. Eller Monica Byrne (vet i och för sig inte vad hon har för bakgrund). Jag kan verkligen rekommendera The Girl in the Road.

    • Ja, jag är vit, född och uppväxt i Sverige och av föräldrar som också är födda och uppväxta i Sverige, så jag känner mig stadigt förankrad i den västerländska kulturen. På gott och ont – det är ju, som jag skriver i artikeln i tidningen, svårt att tänka utanför boxen när allt man någonsin sett är insidan av den…

      Tack så mycket för alla tipsen! Jag lägger dem på att-läsa-listan direkt! Sen får vi väl se när jag kommer till dem, det är ju en ganska lång lista… >_<

Kommentera

