Sisterhood of the World Bloggers Award

Jag har blivit nominerad till ”Sisterhood of the World Bloggers Award” av tvillingarna på Booktwin. Jag tar det som en komplimang att ni tänkte på mig, tack så mycket! Liiite oklart exakt vad detta innebär, men följande regler gäller tydligen:

1. Tacka bloggen som nominerade er och länka till deras blogg
2. Ha med Sisterhood of the World Blogger Award-loggan i ert inlägg
3. Svara på de 10 (30) frågorna ni har fått
4. Nominera 10 andra bloggare och ställa dem 10 frågor!

 

Eftersom att jag är utbildad att ibland följa order även om jag inte fullt ut förstår dem, så kommer mina svar här:

Sisterhood of the World Bloggers Award1. Vilken är den kortaste/längsta boken du har läst?
Enligt Goodreads är det Dark Tower, dvs sista delen i serien med samma namn. (Den är några sidor längre än de längsta delarna i Wheel of Time, om man bara räknar sidantal. WoT upplevde jag som mycket längre. Oändligt mycket längre. Oändligt många procent för lång. Den tog nästan aldrig slut. Och när den gjorde det så var det ungefär 10.000 sidor för sent.)

2. Vilken författare har du läst flest böcker från?
Jag vet inte, faktiskt. Det beror väl på hur man räknar, och vad man räknar, men jag skulle tro att Stephen King, Robin Hobb, David Eddings, Agatha Christie och Astrid Lindgren ligger bra till.

3. Har du någon favorit-läsplats?
Flera (soffan, sängen, fåtöljen). Kravet är att man får plats med te, choklad och katter.

4. Läser du helst engelska eller svenska böcker?
Jag läser helst böcker på originalspråk, om jag kan. Jag skulle vilja läsa fler böcker med originalspråk svenska, men tyvärr är det mycket mer sällsynt med kvalitetsfantastik i den kategorin, även om det känns som att det är på väg åt rätt håll nu…

5. Vilken bok läser du just nu? Vad tycker du om den?
Jag läser om The Deed of Paksenarrion. Fantastiskt intressant, vilken skillnad det kan vara på olika läsningar av samma bok, när det är ett halvt liv mellan dem. Jag återkommer med omdöme när jag har läst ut den.

6. Om du fick chansen att träffa din favoritförfattare under en dag, vem hade det varit? Och vad  hade ni hittat på?
Robin Hobb, utan tvivel. Jag skulle vilja bjuda hem henne på te och hembakt och bara ha ett långt samtal med henne. Hon verkar vara en extremt klok kvinna med stor erfarenhet av massor av olika saker i livet, och fantastiska insikter om hur människor fungerar. Det skulle vara jätteintressant att höra henne berätta om hur hon fått dessa erfarenheter och insikter.

7. Vilken bok tycker du borde göras till en film/tv-serie?
Jag blir mest rädd när jag hör talas om att en bok som jag verkligen gillar ska bli till film, för det är sällan som riktigt bra böcker kan berättas lika bra i film-mediet, utan filmen blir istället ”loosely based on the back cover of the book” (som en vän till mig sa om Starship Troopers) och då kan man lika gärna låta bli. Lysande undantag finns ju, som t.ex. Sagan om Ringen-filmerna och V för Vendetta. Men till exempel Soulless tror jag skulle kunna bli bra film.

8.  Läser du helst serier eller stand alones?
Jag börjar bli lite trött på evighetslånga serier faktiskt.

9. Har du läst om en bok? Om ja, hur många gånger? Om nej, finns det en bok som du vill läsa om? Vilken?
Oh ja. Många, många, många gånger. Många olika böcker också. Mina favoritböcker är som snuttefiltar, när livet blir lite jobbigt så tar jag fram en gammal vän ur hyllan att trösta mig med. Sen jag började blogga har det blivit mindre omläsningar dock, då jag har fått upp ögonen för så mycket mer som jag vill läsa, så oftast finns det nya böcker som känns mer lockande än en omläsning. Men det finns också böcker i hyllan som jag bara går och väntar på att få läsa om, men jag vill inte göra det allt för ofta för att inte ”slita ut” favoriterna.

10. Vad fick dig att börja blogga om böcker?
Ursprungligen var det ett sätt för mig att komma ihåg mina egna tankar och omdömen kring de böcker jag har läst. Egentligen skulle jag också vilja att bloggen skulle bli mer av en plattform för att diskutera det jag har läst med andra som har läst samma saker – något jag fick smak för när jag läste litteraturkurser på universitet. Det kan vara så otroligt intressant och utvecklande att se andras ibland ofattbart annorlunda tolkning av samma text. Men jag har inte kommit så långt på den vägen med bloggen än, och har inte riktigt haft kraft att driva på den utvecklingen heller. Vi får se om det händer någon gång i framtiden.

Så var det med det! Eftersom att jag i grunden är lite skeptisk till kedjebrev så får ni göra precis som ni vill, men jag skulle tycka att det var lite intressant om Bokmalande, Smutstiteln, Olov på Drömmarnas berg, Bokstävlarna och Fiktiviteter ville filosofera lite kring följande frågor:

  1. Har du något uttalat syfte med ditt bokbloggande, och i så fall vilket?
  2. Vilken är den bästa svenska fantastikbok du läst?
  3. Vilken är den bästa ickevästerländska fantastikbok du läst?
  4. Har du några ”allroundböcker” som du kan rekommendera till nästan alla som frågar om lästips?
  5. Läser du fantastik mer för att fly verkligheten eller för att förstå den?
  6. Om du skulle leva i en fantastikboks verklighet, vilken bok skulle du välja?
  7. Har du en läsupplevelse som du hoppas att få återuppleva igen varje gång du öppnar en ny bok?
  8. Har boken en särställning som kulturform?
  9. Tror du att pappersboken kommer att ersättas av e-boken på sikt?
  10. Tycker du som jag att bokbloggande och katter verkar höra ihop? Några idéer om varför?

Uppdatering: Om du vill läsa de svar som har publicerats, se Smutstitelnoch Fiktiviteter

Kommentera

