The Killing Moon

I stadsstaten Gujaareh är friden lag. Prästen Ehiru delar ut Gudinnans frid till stadens drömmande invånare under månens bleka sken. Men så en natt sker det otroliga, att en av hans tilldelade besök för natten inte alls är intresserad av att ta emot Gudinnans frid. Det blir startskottet för en rad omvälvande händelser som vi läsare får följa genom prästen Ehiru, akolyten Nijiri och diplomaten Sunandis perspektiv.20141221_163651

För mig är The Killing Moon njutningsläsning från början till slut. Precis som i The Hundred Thousand Kingdoms målar Jemisin upp en så fantastisk stämning av orientalisk mystik att jag kan känna lukten av kamel och hur sanden knastrar mellan tänderna. Kulturen som vi får följa inifrån känns främmande och exotisk samtidigt som den är solid och trovärdig, och jag kommer på mig själv med att nicka åt de citat ur lagar och gammal visdom som inleder kapitlen, och jag får ruska lite på mig och påminna mig om att de är lika fiktiva som resten av boken. Intrigerna på samhällsnivå (det är kanske ingen större spoiler att det förekommer sådana) är kanske inte direkt tunna, men inte unika och förbluffande heller, men det vägs upp av det nära och kärleksfulla sätt som huvudpersonerna och deras känslor och vedermödor skildras. The Killing Moon är enligt omslaget Book one of the Dreamblood, men kan med behållning läsas fristående, vilket jag tycker att alla som gillar fantasy men är trötta på machomän i västerländsk pseudomedeltid bör göra!

FF-kattens omdöme: 54444444444e5ere (hon skrev det själv så det måste vara sant).

Se även uppföljaren The Shadowed Sun.

2 thoughts on “The Killing Moon

Kommentera

