Läsåret 2014

Det har blivit dags för bokslut även för 2014, och det här året började så bra! De allra, allra bästa böckerna för i år var faktiskt de första jag läste. Och mycket läst blev det där i början också. Sen tog det till semestern, när det blev långa lata dagar med böcker på altanen, och av olika anledningar fick jag chansen att upptäcka högvis med nya, fantastiska författare, långt fler än vad jag har haft chansen att återkomma till trots att jag gärna velat. Sen avtog det mot slutet allt eftersom att jobbet och husrenoveringarna skenade iväg i ungefär samma takt, men det hämtade upp sig litegrann i årets sista, skälvande vecka. Här kommer sammanfattningen av året som gått.

Årets klassiker: Den starka och känslosamma återberättelsen av Mahabharata i The Palace of Illusions.

Årets läskigaste: Stjärnklart, utan tvivel. Särskilt som jag varken fick en batteriradio med handvev eller vattendunkar i julklapp…

Årets självkontroll: Att jag inte har läst Fool’s Assassin än. Planen är att hålla mig tills alla delar har kommit ut, vi får se om jag klarar av det.

Årets bloggutveckling: Samarbetet med Fenix, som resulterat bland annat i nästa punkt.

Årets tema: Bortom det västerländska, som började som ett tema i Fenix men som blev en riktig aha-upplevelse och första kontakten med många otroligt intressanta författarskap, och som kommer att räcka långt i på det nya året och förmodligen längre också…

Årets tema II: Novellsamlingar! Jag har läst fler novellsamlingar under 2014 än under resten av mitt liv, tror jag. Ska jag välja några höjdpunkter så får det nog bli Stockholms undergång för sin genomgående höga kvalitet, So long been dreaming för sin kulturella bredd och Kärlek i maskinernas tid för sitt nytänkande kring gamla slitna teman.

Årets besvikelse: Obsidian & Blood. Den såg så spännande ut, lät så spännande, och var så… slätstruken.

Årets skenande estetik: The Iron Wyrm Affair. Jag säger det igen – Brasses korvkaka…

Årets icke-fiktion: När Balkan brann!, som bör läsas av alla med militärt intresse, eller med chefsambitioner i någon bransch.

Årets glada överraskning: Professor Frans Stenberg och det stulna gudahuvudet, mysrysar-pulp från Uppsala som dök upp från ingenstans. Det fanns utvecklingspotential förstås, men jag ser fram emot mer från samma källa, för det kan bli precis hur bra som helst.

Årets glada överraskning II: Att få Den leende vännen som rec-ex på posten. Och att den var precis så som jag hade föreställt mig, till och med lite bättre! 🙂

Årets bästa: The Lies of Locke Lamora. Det är nära mellan den och Wool-trilogin, båda var helt fantastiska läsupplevelser, men jag har gått hela året och bara väntat på att tiden ska gå, så att jag kan glömma tillräckligt mycket för att motivera ett återbesök hos Locke, att njuta av Scott Lynchs lyriska miljöbeskrivningar och sarkastiska replikskiften. ❤

Gott nytt 2015 önskar jag er alla!

Kommentera

