God’s War

Jag hade inte ens kommit en sida i God’s War innan den liksom slog mig på käften. Jag har sällan sett en bok som sätter tonen så hårt och så direkt, lyssna bara på det här:

Nyx sold her womb somewhere between Punjai and Faleen, on the edge of the desert.

Bara det, som förstamening! Hur kan man inte läsa vidare? Och det fortsätter:

Drunk, but no longer bleeding, she pushed into a smoky cantina just after dark and ordered a pinch of morphine and a whiskey chaser. She bet all of her money on a boxer named Jaks, and lost it two rounds later when Jaks hit the floor like an antique harem girl.
Nyx lost every coin, a wad of opium, and the wine she’d gotten from the butchers as a bonus for her womb. But she did get Jaks into bed, and – loser or not – in the desert after dark, that was something.

När jag läste i09:s blurb på baksidan av boken  – ”You’re going to love Nyx… She makes Han Solo look like a boy scout” blev jag direkt både lite klentrogen och lite nyfiken, men det går inte många sidor innan jag måste erkänna att de har rätt. Och jag gillar verkligen Nyx, framför allt för att hon är så… osympatisk. Hon är hårdför, despotisk och ärligt talat inte särskilt bra på det hon gör. Det är på samma gång frustrerande som glädjande och omväxlande att läsa om en huvudperson i en fantastikbok som faktiskt misslyckas, som skiter i saker, som inte bryr sig att ta rätt på hela bilden och som bara vill ha pengarna och fortsätta till nästa jobb.

unnamedDet Nyx och Han Solo har gemensamt är i alla fall att de båda är prisjägare i en futuristisk miljö. Nyx befinner sig på en planet någonstans i ett fiktivt universum där två länder bedriver heligt krig mot varandra. Två länder som för mina okunniga ögon verkar ha en kultur baserad på den muslimska. Det heliga kriget verkar vara grundat på att medans det ena landet, Chenja, är traditionellt och konservativt, så har kvinnorna i motståndarnationen Nahsheen fått nog och tagit över makten i landet. Unga män skickas ut i kriget och får komma tillbaka och bli en del av samhället när de gjort sin plikt vid fronten – om de överlever. Inte så många gör det.

Boken befinner sig någonstans mitt i ett svårdefinierat gränsland mellan fantasy och sf. Själva miljön är full av damm och ökensand, och den blanka rymdskeppsteknologin som sf-böckerna brukar flöda över av är ersatt av insekter, uppfödda och kontrollerade till att göra olika saker, exempelvis agera drivmedel i fordon, bevaka tomma byggnader (effektivt, jag vill i alla fall inte gå in i ett hus som vaktas av en svärm intelligenta, arga getingar stora som min handflata), lagra data på lagringsmedia och så vidare. Jag vet inte om jag helt gillar just den här aspekten av berättelsen, den är lite.. krystad och orimlig, tycker jag. Men det är okej. Det som är lite mindre okej är att jag tycker att den logiska konsekvenskedjan i handlingen blir lite svag till och från, men det kan vara så att jag bara har slarvläst och inte riktigt hängt med.

Jag gillade i alla fall God’s War starkt, dels på grund av en samling intressanta och unika personligheter, som ändå kändes rätt gedigna och naturliga, men också på grund av hur den detaljerade beskrivningen av detaljerna i det hundraprocentigt matriarkala samhället som Nasheen är, utan att på något sätt vara rödstrumpefeminististiskt tvingar mig att möta mina egna förutfattade meningar om manligt och kvinnligt (som jag såklart förutsätter att jag inte har, jag är ju så mycket intelligentare och mer upplyst än alla andra, så jag kan väl inte vara sexist ens i smyg?). Även om man inte är förtjust i boxning, whiskeydrickande och slentrianmässigt våld i en insektsspäckad värld så är God’s War värd att läsa bara för att få rannsaka sin egen inneboende sexist.

5 thoughts on “God’s War

    • Hej!
      Det här är rätt långt ifrån rymdopera, men det är ju aldrig för sent att vidga sina vyer 🙂 Boken är fristående, men som jag har förstått det så finns det fler böcker i samma universum, möjligen om till viss del samma personer. The Expanse har jag aldrig hört talas om, vad handlar den om? Ditt omdöme?

  1. 🙂 Boken är inte så tjock, så jag kan väl plöja genom God’s war-boken om jag känner för det. Har flera böcker på gång 🙂 The Expanse handlar om vårt solsystem där människan har koloniserat Mars och ett asteriodbälte (kallas Bältet i boken) och har bosättningar på flera asterioder i bältet. Och så har vi Jorden. Det är alltså tre olika världar och de samsas inte riktigt utan är självständiga. Huvudfiguren är James Holden och hans besättning samt skeppet Rocinante. Det börjar med ett djävulskt komplott i första boken som utvecklas vidare i varje bok i serien. Spännande och action. Påminner lite om Prometheus och Firefly – en kombination av dem. Varje kapitel är olika personers perspektiv. Ibland är det svårt slita från boken då berättelsen sker med högt tempo. Det ska också bli en TV-serie av böckerna och börjar sändas till sommaren tror jag.

Kommentera

