Empress

Sällan har jag stött på en så osympatisk och hänsynslös men samtidigt så fängslande och intressant protagonist som Hekat, huvudpersonen i Karen Millers Empress. Född i misär och såld som slav får vi följa en ung kvinna i ett brutalt ökenland, där överlevnad sker på guds nåder. För Gud är synnerligen närvarande, en könlös, strikt och allvetande kraft som väldigt påtagligt påverkar varje människas liv. Det är kanske inte förvånande att ett sådant land i praktiken är en teokrati, och att den som säger sig tala med Guds röst får stort gehör. empress

Hekat vet att hon är Guds utvalda. Hon hör Guds röst inom sig och lever för att lyda dess vilja. Med detta som enda resurs påbörjar hon sin strävan ur slaveriet och uppåt, uppåt, uppåt… Empress är som sagt en brutal och kompromisslös historia, en ny smak av den ganska uttjatade bildungsroman-traditionen inom fantasygenren. Ibland blir det lite långtråkigt för min smak, men bara ibland. En av de stora behållningarna av boken är enligt mig en mycket intressant perspektivglidning som sker så diskret att man knappt kan säga när den började, men jag vill inte berätta mer för att inte ta ifrån presumtiva läsare den upplevelse jag fick. Mycket ställs i alla fall på sin spets i bokens slut, och jag känner mig nästan tvingad att läsa uppföljaren för att ta reda på hur det kommer att gå.

Kommentera

